Frontu na maso a tragédii jejího autora připomene Žádný člověk v Národním divadle

31. březen 2017

Jeviště Národního divadla se v pátek promění v prostor na pražské Letné, kterému se dodnes říká U Stalina. Tam v padesátých letech minulého století vyrostl pomník pro sovětského diktátora. Tragický příběh jeho autora Otakara Ševce se divadelníci rozhodli vyprávět prostřednictvím moderní opery Žádný člověk.

Příběh autora slavného sousoší na pražské Letné, kterému se přezdívalo "fronta na maso", zaujme svou absurditou. Sochař Otakar Švec vytvořil v polovině minulého století tehdy největší sochu v Evropě. Odhalena byla v roce 1955. Švec se toho ale nedožil, kvůli okolnostem vzniku pomníku spáchal sebevraždu.


Pomník byl budován od roku 1952 a měl se stát největším monumentem oslavujícím Stalina v celém světě. Pouhý rok po odhalení sousoší zazněla na XX. sjezdu sovětských komunistů kritika Stalinova kultu. Záhy poté bylo rozhodnuto, že socha bude zlikvidována.

Hudbu k opeře Žádný člověk napsal skladatel Jiří Kadeřábek. Představení je rozděleno do tří částí a klasického operního diváka možná překvapí, že vůbec neuvidí orchestr a sbor. Na Nové scéně Národního divadla navíc diváci budou sedět na jevišti.


Téma samotné, tam zeje prázdnota, ale pořád cítíte sílu a velikost. To v naší inscenaci reprezentuje nahrávka orchestru, kdy slyšíte zvuk, ale vlastně to nevidíte.skladatel Jiří Kadeřábek

„Je to samozřejmě vždy otázka u nové hudby, jak moc je přístupná lidem, ale jsem přesvědčena, že je to důležité hrát,“ říká německá režisérka Katharina Schmitt. K Česku má blízký vztah, studovala tu totiž režii.

Opera Žádný člověk se na Nové scéně Národního divadla do léta hrát celkem pětkrát, šest repríz ji čeká příští sezónu. Pak by se měla přesunout do německých Brém.

Spustit audio