Jak najít nejlevnější tarif pro svůj mobil

Porovnejte si nabídky telefonních operátorů (ilustrační foto) - Foto: Tomáš Šácha

Porovnejte si nabídky telefonních operátorů (ilustrační foto)Foto: Tomáš Šácha

Česko má v průměru nejdražší volání ve vyspělém světě, a tak není divu, že se snažíme najít si ten nejvhodnější tarif a operátora. Výběr však není snadný. Na trhu je opravdu velké množství nabídek. Určitě je namístě si nabídky srovnat a popřemýšlet, co se nám opravdu vyplatí. Právník dTestu Jan Votočka nám poradí, jak na to.

Co znamená v řeči mobilních operátorů slovo tarifikace? 

„Obecně to můžeme nazvat jako hovorné. Tedy to, kolik zaplatíme za provolanou minutu hovoru, poslanou esemesku a podobně. Mimo různých paušálů a cen za jednu minutu je u tarifikace také dobré sledovat, jakým způsobem operátor určuje provolaný čas – jestli účtuje po minutách nebo po vteřinách. Podle našeho výzkumu naprostá většina hovorů končí po třiceti vteřinách. Pokud operátor účtuje po minutě, polovinu provolaného času zaplatíme navíc.“ 

Jak je to s volnými minutami, které nevyčerpáme? Převedou se do dalšího období? Jsou vůbec volné minuty vždycky výhodné? 

„Musíme vždy sledovat, za jakých podmínek nám je operátor poskytne. Některé volné minuty je možné uplatnit pouze v síti operátora a například v naprosto neatraktivním čase mimo špičku, třeba v noci. 

Pokud jde o převod volných minut, musíme sledovat, kolik nám daný operátor chce převést, kolikrát nám to převede a zda nám vůbec převádí veškeré volné minuty. Podmínky mohou být poměrně dost rozmanité.“ 

Co nám může usnadnit srovnání tarifů? Jak zjistit, co je pro nás nejvýhodnější? 

„U nás je skutečně džungle nejrůznějších nabídek a výhod pro zákazníky. Na internetu existuje několik srovnávačů, kde nám po zadání plánovaných provolaných minut, poslaných esemesek a případně i dat – megabajtů, které hodláme stáhnout v rámci mobilního internetu – vyjde určité srovnání. 

Jeden takový srovnávač nabízí naše sdružení dTest. Takovou zajímavostí, kterou tam uvádíme, je možnost zadat srovnání se zahraničními operátory. Opravdu se můžeme i vyděsit, když zjistíme, že nejlevnější tarif, který v České republice můžeme získat, je někde jinde levnější například o polovinu.“ 

Jak se vůbec mění operátor? Dá se změnit, i když má člověk závazek na dobu určitou? 

„V takovém případě bohužel operátora nemůžeme změnit. Můžeme se na tom dohodnout, ale není to pravidlem. Máme-li závazek na dobu neurčitou, změníme operátora poměrně snadno, maximálně ve dvou týdnech. 

Děje se tak ve čtyřech krocích. Tím prvním je objednání služby u nového operátora, následuje výpověď smlouvy starému operátorovi a poté podepsání smlouvy operátorovi novému. Pak už stačí jenom aktivovat novou kartu, deaktivovat tu starou a můžeme vesele volat u nového telefonního operátora.“ 

Autor:  Daniela Karafiátová  (dkf)
Pořad: Odpolední Radiožurnál s Petrem Králem  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 12:30  |  Délka pořadu: 2,5 hodiny  
 
 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas