Jak rozeznat neposedné dítě od dítěte s poruchou?

Máte doma dítě, se kterým téměř nikam nemůžete, protože prostě neposedí a šijí s ním všichni čerti? Jak poznat, že je potomek jen živější, nebo už jde o poruchu, se kterou je třeba navštívit odborníka? A kdy se to pozná? Na tyto otázky odpovídá Anna Krontorádová z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4.

Pokud má rodič pocit, že jeho dítě je více než živé, jak pozná onu hranici, že už možná nemusí být něco v pořádku a je třeba navštívit odborníka?

„Je to velmi individuální a vysvětlit vše v krátkosti je obtížné. Takže jen hlavní informace: když se dítě asi po třetím roce věku chová bez zábran, nemá ani pud sebezáchovy nebo velmi neadekvátně a silně reaguje i na menší podněty, jak příznivé, tak i nepříznivé. Nebo si rodiče všimnou, že jeho vývoj je takříkajíc nerovnoměrný – v něčem vyniká a je nad úrovní svého věku, a v něčem naopak pod ní. To jsou takové signály. Neplatí vždycky všechny najednou, platí třeba jen některé, ale už to je důvod k zamyšlení.“

V jakém věku už se dá poznat, že jde o poruchu? Je to až ve škole nebo už v předškolním věku?

„Ve škole už je pozdě. I když – zase je to individuální. Hyperaktivita, o které mluvíme, se pohybuje ve škále od méně až po silně nápadnou. Dá se to ale často poznat už v předškolním věku, po třetím roce, kdy si dítě odbyde období vzdoru a vzteku. Potom už je možné tuto poruchu diagnostikovat.“

Jaké poruchy se nejčastěji vyskytují a jak si s nimi odborníci umějí poradit?

„Mluvili jsme už o poruše soustředění spojené s hyperaktivitou. Dnes se tomu říká syndrom ADHD, v minulosti se to nazývalo LMD nebo i jinak. Porucha je nápadná právě hyperaktivitou. Dítě je nesoustředěné, často si může i ubližovat tím, jak je živé. Dále je to porucha ADD, což je porucha pozornosti bez hyperaktivity. Tyto děti jsou ve škole nebo v kolektivu méně nápadné, protože jsou klidnější a to je hlavně ve škole příznivě hodnoceno. Dalšími poruchami, kterými se v poradně zabýváme, jsou poruchy učení. Tam patří dyslexie – porucha čtení, dysortografie – porucha pravopisu nebo dyskalkulie – porucha matematiky.“

autor: dkf
Spustit audio