Jak se nejefektivněji zúčastnit veletrhů a výstav?

Veletrh, jakým je třeba ten Mezinárodní strojírenský v Brně, je obrovskou příležitostí pro firmy a živnostníky. Jedná se totiž o potenciální zdroj nových zakázek a klientů. V Radioradě se zaměříme právě na tento marketingový nástroj a pokusíme se poradit firmám nebo jednotlivcům, jak by měla účast na veletrhu vypadat. Odpovídá expertka na reklamu a marketing Monika Hrubalová.

Když se firma nebo podnikatel rozhodne vystavovat na veletrhu, na co je třeba se soustředit? Co se musí uhlídat, zajistit a dojednat ještě před samotným veletrhem?

„Cesta od rozhodnutí vystavovat na veletrhu až po vlastní prezentaci bývá dlouhá. Důležité je rozhodnutí a pak včasnost přihlášení. U regionálních výstav to bývá zhruba půl roku dopředu. Netýká se to ale mezinárodních a významných akcí na trhu. Důležité věci jsou zhruba tři. Výběr veletrhu, výběr vhodné výstavní plochy s ohledem na naši konkurenci, na to, co budeme prezentovat, a v neposlední řadě finanční možnosti. Neméně důležitý je design výstavního stánku a způsob prezentace, jakou komunikujeme se zákazníky.“

Vzhled stánku asi může s finančními možnostmi dost souviset. Neměli bychom se obrátit na odborné poradce, kteří marketingu a komunikaci rozumějí, aby nám se stánkem pomohli?

„Určitě ano, ale na prvním místě je naše zvážení, co budeme na veletrhu prezentovat – jestli to budou stroje, služba nebo jiná nabídka. Dobré bývá zvolit takovou formu prezentace, která by nás odlišila od konkurence. To vše nám napoví a pak se můžeme poradit s odborníky, kteří dokážou naše vize naplnit a rozkreslit na papír.“

Koho by měla firma delegovat, aby ji na veletrhu zastupoval? Kdo by měl být tím, kdo komunikuje s návštěvníky a tedy i potenciálními klienty? Je vhodný třeba majitel firmy?

„Jednoznačně by to měli být zkušení obchodníci z týmu. Různě velké firmy mají různé možnosti, nicméně ve stánku musejí být ti obchodníci nebo zaměstnanci, kteří o nabízených produktech nebo službách vědí všechno detailně. Pokud už máme externí pracovníky, hostesky a podobně, musíme je pečlivě zaškolit, protože je důležité, aby tito lidé na výstavě vystupovali jako jednotný tým s množstvím informací pro návštěvníky.“

Takže pouze najmout hezky oblečené a pěkně učesané dívky fungovat nebude?

„Jako první krok je to dobré, ale dál už je potřeba, aby dotyčné slečny nebo dámy uměly včas a rychle rozlišit a vyhodnotit návštěvníky, odpovědět na otázky nebo zavolat někoho, kdo o tom něco detailně ví.“

autor: mmk
Spustit audio