Je učitel spíš kamarád, nebo autorita? Největší učitelské dilema řeší i nový třídní

Potkávám děti na chodbě, moje budoucí žáčky. Když je pozdravím, odpoví mi spontánně a tykají mi, berou mě jako strejdu a ne jako učitele, popisuje Ondřej Suchan - Foto:  pixabay.com

Potkávám děti na chodbě, moje budoucí žáčky. Když je pozdravím, odpoví mi spontánně a tykají mi, berou mě jako strejdu a ne jako učitele, popisuje Ondřej SuchanFoto:  pixabay.com

Mezi muži učiteli na prvním stupni základní školy, kteří mezi kolegyněmi tvoří pouhých 5 %, jsme objevili jednoho odvážlivce, který se rozhodl pro kariéru třídního učitele. Třídnictví, to je závazek na tři nebo až na devět let.

Novopečeného učitele Ondřeje Suchana jsme navštívili v polovině posledního týdne před zahájením školního roku. Usedl za katedru, aby uklidnil nervy sladkým zákuskem a kávou. „Byl jsem tu už v pondělí, protože jsem měl schůzku s rodiči budoucích prvňáků,“ říká ještě s plnou pusou. „Měli jsme společný začátek – děti se poznají navzájem a poznají i mě,“ dodává. 

Budoucí prvňáci mě berou jako strejdu 

„Potkávám děti na chodbě, moje budoucí žáčky. Když je pozdravím, odpoví mi spontánně a tykají mi, berou mě jako strejdu a ne jako učitele,“ dodává Ondřej Suchan. 

 

Třídnictví, to je závazek na tři nebo až na devět let. Vyzkouší si ho také Ondřej Suchan, který se na své první třídnictví připravuje v Českých Budějovicích. Jeho nervozitu před začátkem školního roku sledoval redaktor Ivan Studený.

Vložit na svůj web

Má být tedy učitel spíš autorita, nebo kamarád? „To je moje velké téma,“ odpovídá. „Je to téma pro každého učitele. Člověk inklinuje k tomu, že chce být kamarád, chce s dětmi vycházet po dobrém, ale v důsledku pak není důsledný a děti to vycítí během chvíle. Jsem měkoň a děti to vědí,“ uvědomuje si. 

Hlavně klid, radí zkušená kolegyně 

„Člověk musí být hlavně vzorem – to, co po nich vyžaduje, musí i sám dělat,“ zdůrazňuje nad talířem s větrníkem. Ještě před zahájením školního roku se Ondřej Suchan setkává se svou kolegyní Katkou Kozlovou, kterou nazývá „matadorkou“. „Slíbila mi metodickou pomoc,“ vysvětluje. 

„Hlavně klid,“ radí Katka Kozlová. Při konzultaci s ní se Ondřej Suchan snažil popsat a naplánovat svůj první školní den s prvňáčky do nejmenšího detailu. 

Autor:  Ivan Studený
Pořad: Příběhy Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-neděle 08.50  |  Délka pořadu: 4 minuty  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace