Když Kopfrkingl vraždí nejbližší, musí si herci ulevit humorem. Spalovač mrtvol se blíží na Dvojku

16. listopad 2017

Temným emocím ve Spalovači mrtvol čelí herci humorem. David Novotný se mění v Barta Simpsona, Ivana Uhlířová zkouší spolknout mikrofon. Poslechněte si další díl seriálu o vzniku rozhlasové inscenace románu Ladislava Fukse.

Rozhlasová dramatizace Spalovače mrtvol z místy až hororové literární předlohy zachovala hlavní téma. Sleduje proměnu Karla Kopfrkingla, který je milovníkem krásy a spravedlnosti a vzhlíží se v představě budoucího lepšího života pro všechny. Díky promyšlené manipulaci přítele Williho však ve jménu naplnění vlastní vize začne konat zvěrstva. Zachována je i dobová kulisa sílícího nacismu a potírání Židů, která určuje atmosféru demagogie, xenofobie a krutosti, jaká není cizí ani dnešku. Jsme opět ve studiu Vinohradské Sedmičky. Atmosféra je tu ale úplně jiná. Že „vtip je útok i obrana“, věděl dobře už Karel Čapek.

Herec pracuje s emocemi, do postavy se musí vžít. Představuje-li monstrum typu Karla Kopfrkingla, není to vůbec snadné a psychické zátěži je potřeba čelit. Jak jinak, nežli humorem. Právě ten při nátačení hry naplnil i vinohradské studio.

„Dem tam, dém tám,“ si David Novotný prozpěvuje hlasem Burlaka na Volze cestou do studia. Natáčet bude scénu, ve které v koupelně oběsí svou manželku. Herec vydává i další zvuky, v nichž paroduje Barta Simpsona, aby zvukovému designérovi předvedl svou kreativitu. Při řešení správné vzdálenosti úst Ivany Uhlířové od mikrofonu, aby její hlas vzal správně, se zase názorně předvádí, že s mikrofonem v puse se hrát prostě nedá.

Spalovač mrtvol - Jan Herget, autor reportáží z natáčení

„Takové legrácky jsou přirozenou součástí herecké práce," říká režisér Aleš Vrzák. „Herci se tím jednak uvolní, ale také to patří k hledání skrytých odstínů postavy. Když herec představuje postavu, která je schopná v zájmu dobra zabít své nejbližší, jsou v tom prvky absurdity,“ pokračuje režisér a dodává: „Najít, jak to zahrát, není jednoduché. Některé naprosto fatální a tragické momenty toho díla v nás můžou vyvolat i smích. Je to taková naše vnitřní obrana vůči zlu, vůči něčemu šílenému, kdy to řešíme tím, že se začneme smát. Myslím, že je to tak v pořádku.“


Spalovač mrtvol na Dvojce
Vysílá 17. listopadu ve 20 hodin Český rozhlas Dvojka. Podle románu Ladislava Fukse pro rozhlas zdramatizovala Lenka Veverková. Hudba a zvukové efekty: Ladislav Železný. Dramaturgie: Zuzana Drtinová Vojtíšková. Režie: Aleš Vrzák. Účinkují: David Novotný, Ivan Trojan, Ivana Uhlířová, Petra Špalková, Marta Falvey Sovová, Jan Köhler, Jaroslav Haidler, Kamil Halbich, Zdeněk Maryška, Dušan Sitek a Libor Vacek.

S tím souhlasí i David Novotný a Ivan Trojan, oba protagonisté mužských rolí. Při čtení scény u boxerského ringu předvádějí, že kdyby selhala škála rozhlasových zvuků, dovedli by atmosféru zápasu ozvučit sami. Funí se, chrochtá a chroptí a studiem zní osvobozující smích.

Závěrečné práce na hře, která, podle slov dramaturgyně klade otázky: Kde jsou v životě člověka ony křižovatky, na kterých lidé volí mylnou cestu? Dá se zaslepenosti vyhnout? A jak by vypadal život Karla Kopfrkingla, kdyby Willi jednoho dne nepřišel na návštěvu?, můžete sledovat zítra v posledním dílu našeho seriálu.

Pro dnešek práce skončila. Ve studiu zhasla červená. Herci se rozešli a zítra večer budou jinde, protože živé vysílání rozhlasové hry je dnes už kuriozitou. Zděnek Maryška a Marta Falvey Sovová budou v čase vysílání právě dohrávat představení Sugar na Fidlovačce, David Novotný a Ivan Trojan možná budou tleskat kolegům z Dejvického divadla na představení Honey, jehož vznik jsme pro vás zaznamenávali celý minulý týden. Jejich hlasy i hudba Ladislava Železného však přesto budou s vámi, pokud strávíte páteční sváteční večer u rozhlasové Dvojky.

autoři: jht , Radiožurnál
Spustit audio