Kolik utratí prezidentští kandidáti za kampaň? Využít mohou až 50 milionů korun

Kampaň před druhým kolem prezidentských voleb vrcholí. Volební místnosti se znovu otevřou už za tři dny. Kandidáti můžou na svou prezentaci, v součtu za obě kola, využít až 50 milionů korun.

Miloše Zemana stálo první kolo prezidentské volby asi 17 milionů korun. Peníze ale neplatí z volebního účtu, podle svých slov žádnou kampaň totiž ani nevede. Politickou reklamu mu ale zajišťují jeho podporovatelé. Na prvním místě spolek Přátelé Miloše Zemana.

„Tenhle spolek vznikl proto, aby podporoval Miloše Zemana v jeho politických aktivitách,“ říká předseda představenstva Vratislav Mynář, který zároveň působí jako Zemanův kancléř. Spolek zaplatil třeba billboardovou kampaň v hodnotě necelých osmi milionů korun. Odkud peníze pocházejí, není jasné. Podle Mynáře od českých příznivců Miloše Zemana.

„Tím bych rád vyvrátil všechny ty spekulace a nesmysly o nějakých zahraničních čínských a ruských penězích, není to pravda. Sto procent peněz, které přišly, jsou z českých zdrojů,“ dodává.

Konkrétní jména nebo firmy nechce Mynář bez jejich souhlasu zveřejňovat. Naopak do kampaně Jiřího Drahoše proudí peníze od dárců přímo, takže volební výbor je zveřejnit musí.


Od úterý už kandidáti žádné nové dary přijímat nesmějí. Prezidentská kampaň může mít podle zákona rozpočet 50 milionů. Jiří Drahoš plánuje limit vyčerpat celý.

„Když se ptáte, kdo přispěl, tak to byl Martin Hájek, Y soft, Aveko servomotory, nadace Blíž k sobě, Václav Dejčmar, manželé Horákovi, ale bylo jich mnohem víc, třeba i nějací menší dárci,“ přibližuje Drahošova mluvčí Kateřina Procházková s tím, že v mezidobí mezi prvním a druhým kolem poslali lidé a firmy na volební účet asi 12 milionů korun. „Celkem se vybralo 46 milionů korun,“ dodává.

autor: jel
Spustit audio