Máte v peněžence věrnostní karty? A vyplatí se vám?
Přinese věrnostní sleva užitek zákazníkovi, nebo obchodníkovi? Věrnostních a slevových karet má většina z nás plnou peněženku. Podle průzkumů je jich tolik, že je zákazníci ani nezvládají dobře používat. Kdy mají slevové systémy skutečně smysl?
„Máme oblíbené obchody, ve kterých rádi nakupujeme. A když dostaneme slevu, je to jenom plus,“ říká Mirek. Vzápětí přiznává, že nabídky v letácích doma pravidelně pročítají.
Češi totiž na slevy stále slyší, což potvrzuje také marketingový specialista. „Plán se pohybuje okolo 50 %. To znamená, že v okamžiku, kdy je oblíbená značka ve slevě, 50 % lidí jde do obchodu a zboží koupí,“ popisuje Dan Jesenský.
„Řekněme, že 30 % zboží v košíku skončí neplánovaně a z 20 % může hrát roli sleva, protože jde o nejvýznamnější stimul,“ míní.
Sleva není zadarmo. Platíme za ni osobními údaji
Při nákupu zboží, které vkládáme do košíku neplánovaně, si máme vzpomenout, že nejde o slevu, ale o výdaj navíc. Podle odborníků přitom není budoucnost výhodných nákupů v plošných slevách nebo akcích, které nás nutí k dalším nákupům, ať už je to třeba formát dvě věci a třetí zdarma nebo sleva na další nákup. Stejně jako v západních zemích má u nás dojít k rozvoji věrnostních karet.
„Taková sleva však něco stojí – osobní údaje,“ připomíná Dalibor Chvátal ze serveru Měšec.cz. „Obchodník od nás dostane informace, jejichž pomocí může krásně cílit nabídku zboží nebo služeb,“ dodává s tím, že v Česku existuje stovka systémů věrnostních karet.
Tuzemští obchodníci však příliš neumějí s věrnostními kartami pracovat. To znamená, že nevyužívají získaná data a přesnému zacílení nabídky. Velké množství věrnostních kartiček navíc vede k tomu, že je lidé stále častěji odmítají.