Muž ve škole jako vzácný úkaz. Na prvních stupních učí v Česku jen 5 % mužů

Cestou k učitelskému povolání byla pro Ondřeje práce v českobudějovické Waldorfské škole - Foto: Fotobanka Pixabay

Cestou k učitelskému povolání byla pro Ondřeje práce v českobudějovické Waldorfské školeFoto: Fotobanka Pixabay

Mezi všemi učiteli na prvním stupni základních škol tvoří muži jen 5 %. I když je nedostatek mužů ve vzdělávání mladších dětí celoevropským trendem, situace v Česku se dá hodnotit jako jedna z nejhorších.

Ondřej Suchan je 30letý Jihočech, novopečený manžel, čerstvý otec a také nově učitel na základní škole. Jeho cesta za katedru prý nebyla zcela promyšlená. „Rozhodnutí stát se učitelem nebylo vědomé,“ přisvědčuje. „Pokoušel jsem se o učitelství pro druhý stupeň, ale jako záložní variantu jsem si dal učitelství pro první stupeň se specializaci na angličtinu,“ dodává. 

 

Muž jako učitel na základní škole, to je v Česku vzácný úkaz. Sledujeme proto osud Ondřeje Suchana, který přijal nabídku a stal se třídním učitelem na českobudějovické Waldorfské škole.

Vložit na svůj web

Během studia se člověk s dětmi prý nepotká, jedině až ve třetím ročníku, kdy začínají praxe. „Ale ty jsou v podobě náslechů, třeba týden se student chodí někam dívat,“ přibližuje Ondřej s tím, že skutečně plnohodnotné praxe se student dočká až v polovině pátého ročníku, kdy absolvuje měsíční praxi ve škole. 

Budoucím učitelům chybí praxe 

„Všichni tvrdí, že je to tak špatně. Vzdělávání chybí praxe. Budoucí učitelé by se měli s dětmi setkat mnohem dřív,“ domnívá se Ondřej Suchan. 

Čtěte také: Být dobrý učitel? S tím se nikdo nerodí, to se musíte naučit, říká vítězka Zlatého Ámose 2013

Jako student prý Ondřej Suchan na kariéru třídního učitele ani nepomyslel. Těšil se, že jej bude živit angličtina, a proto ve druhém ročníku pedagogické fakulty vyjel se svou tehdejší přítelkyní do Anglie. 

Co je Waldorfská škola?
Může být mateřská, základní i střední škola a vychází z pedagogických zásad rakouského filozofa a myslitele Rudolfa Steinera. Je organizována jako svobodná škola, která podporuje individuální nadání a kreativitu a snaží se zajistit všestranný rozvoj dítěte.
Například Jaroslav Malina ji v Antropologickém slovníku označuje za kontroverzní.

„Starali jsme se o děti jako dvojice au-pair. Děti věděly, že jsme cizinci a nastávají chvíle, kdy si neumíme poradit. Byl to pro mě první krok k tomu stát se učitelem, první velká praxe,“ shrnuje své dojmy. 

Třídnictví, to je závazek na devět let 

Další cestou k učitelskému povolání byla pro Ondřeje práce v českobudějovické Waldorfské škole, kde nastoupil jako oborový učitel angličtiny. „Nabídku na učitele v první třídě jsem odmítal s obavou, nechtěl jsem se vázat, protože to je závazek na devět let. Je to velká věc,“ připomíná. 

„Letos jsem dospěl k tomu, že je správný čas, abych do toho skočil. Třídnictví je celkem náročná záležitost, ale těším se,“ uzavírá. 

Autor:  Ivan Studený
Pořad: Příběhy Radiožurnálu  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-neděle 08.50  |  Délka pořadu: 4 minuty  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace