Nechcete utrácet za hlouposti? Sestavte si nákupní plán

15. leden 2014
Šetřete s námi

Až tři čtvrtiny věcí nakupujeme neplánovaně! To alespoň tvrdí výzkumy. Lidé, kteří si uvědomují, že se jim nákup zbytečně prodražuje, se snaží dodržovat nákupní plán. Jak ho sestavit?

Nechoďte nakupovat hladoví, s malými dětmi a velkým košíkem – to jsou základní rady, jak oklamat marketéry a z obchodu si odnést opravdu jen to, co potřebujeme.

Markéta z Českých Budějovic připouští, že se dvěma dětmi je těžké držet se nákupních strategií. Jednoduše děláte, co je potřeba. Nemá ani pocit, že by obchodníkům naletěla, když si přinese nějaké zboží navíc. „Přemýšlím, co bude dál a co budeme potřebovat. Zvlášť když je levnější, tak ho koupím dřív, i když jsem to neměla v plánu,“ popisuje.

Čtěte také

Dejte si pozor na akční zóny

„46 % rychloobrátkového zboží, tedy potravin, nápojů, novin nebo kosmetiky, se prodává v akcích,“ potvrzuje marketingový specialista Dan Jesenský. Sleva mnoho z nás přiměje ke spontánnímu nákupu. Podle něj už prý neplatí, že by obchodníci označovali za zboží v akci nezlevněné položky.

„V akčních zónách jsou lidé zvyklí kupovat zboží v akci. Občas se tam objeví zboží, které v akci není. Je na běžných paletách za obvyklou cenu, ale v místě, kde se sleva očekává,“ prozrazuje Dan Jesenský. „Člověk v té chvíli může být manipulovatelný,“ uznává.

Naše nákupy významně ovlivňují děti, které žádají zboží z reklamy. V poslední době se obchodníci také naučili odměňovat věrné zákazníky dárky pro děti. Ty tak chtějí nejen konkrétní zboží, ale i z konkrétního obchodu.

Čtěte také

Tři rady, jak nepodlehnout

Pokud chceme neplánovaným nákupům zamezit, stačí dodržovat tři pravidla. „Než vložíte zboží do košíku, zamyslete se, jestli věc skutečně potřebujete. Nezapomeňte si vytvořit nákupní seznam alespoň těch základních položek,“ nastiňuje Dan Jesenský.

A třetí nástroj? Nakupovat v klidu. „Pokud jste ve stresu, máte sklon dělat chyby a kupovat věci, které nepotřebujete,“ radí.

Novinkou v efektivním nakupování jsou mobilní aplikace, které v různých obchodech sledují slevy nebo položky, které vás zajímají. Budoucností oboru má být aplikace, která vás provede a upozorní jen na zboží, které chcete. Nákup zrychlí a zefektivní. Pokud ji poslechnete, odbourá i neplánované výdaje.

autor: zvl
Spustit audio