Nejlepší už neznamená nejlevnější. Češi nakupují v e-shopech nejen podle ceny

Nejlevnější už neznamená to nejlepší a cena není při nákupu v e-shopu rozhodující. Češi čím dál častěji myslí na kvalitu zboží a jistotu dodání, vyplývá z aktuálního průzkumu Asociace pro elektronickou komerci.

„Ne vždy je nejnižší cena produktu velkou výhodou z hlediska třeba přidaných služeb a komfortu toho nákupu. Máme tu několik skupin zákazníků. Jedna skupina si vybírá vysloveně podle ceny, jiná si vybírá podle kvality přidaných služeb, úplně jiná pak podle zkušeností. A pak tu je také skupina, která všechny tyto varianty porovnává a kombinuje,“ popisuje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Někdy však cena přece jen vítězí. Třeba v případě elektroniky nebo telefonů. Naopak u oblečení a obuvi hraje roli hlavně oblíbenost. Do e-shopů se pro módu vrací více než čtvrtina nakupujících, hledání podle ceny volí jen necelá pětina. Nakupování oblečení po síti doprovází ještě jeden trend – lidé si stále méně zkoušejí oblečení v kamenných prodejnách, které pak dávají do „elektronických košíků“.

Čtěte také


V Česku je podle posledních odhadů přibližně 37 tisíc internetových obchodů. Zatímco v roce 2010 si zboží přes internet koupil každý čtvrtý, v roce 2014 to byl už každý třetí.

Důkazem stále se zvyšující obliby nákupu přes internet je obrat, kterého e-shopy dosáhly před Vánoci. Například prodejnám Datart vzrostly v prosinci tržby o 36 %, Euronics hlásí nárůst o 30 %. Češi se navíc nebojí utrácet peníze v zahraničních e-shopech Prim hraje čínský Aliexpress, a to i přes delší dobu dodání.

Stoupá také počet lidí, kteří nakupují on-line jídlo, podle odhadů by takto mohli Češi utratit až 4 miliardy korun.

autor: bkl
Spustit audio