Největší dopravní letadlo slaví deset let ve vzduchu. V Ruzyni přistává každý den

Airbus A 380 má ve své flotile třináct leteckých společností. Singapurské aeorolinky byly první, které s ním uskutečnily let s pasažéry. Letecký gigant vysoký jako osmipodlažní dům vzlétl 25. října 2007 na lince ze Singapuru do Sydney.

V polovině loňského roku francouzská firma Airbus připustila, že výroba obřího letounu A380 zaznamenala pokles. Z plánovaných sedmadvaceti strojů jich bylo v té době objednáno jen dvanáct. „Cestující mají letoun rádi a budou to právě oni, kdo o jeho osudu rozhodnou," poznamenal pro Český rozhlas Plus český pilot David Helcl, který s třistaosmdesátkou létá.


Airbus A380
Podobně jako legendární Jumbo má Airbus A380 dvě paluby. Zatímco u Boeingu 747 je horní paluba jen v přední části letounu, airbus má obě po celé délce letadla. Horní měří na délku 45 metrů, dolní téměř 50. Hlavní (spodní) paluba je široká maximálně 6,5 metru, horní o něco užší má v nejširším místě necelých šest metrů.
Letadlo pohání čtveřice motorů pod křídly. Každý z motorů má výkon asi jako 3 500 osobních automobilů. Každý motor má tah 310 kN.
Maximální vzletová hmotnost letadla je 569 tun, přistávací pak 391 tun. Do letadla se vejde 323 tisíc litrů paliva. Maximální cestovní rychlost je 945 kilometrů za hodinu a letadlo doletí až do vzdálenosti 15 400 kilometrů. Předností Airbusu A380 je minimální hluk na palubě, subjektivní pocit stability cestujících a rozměrná, zajímavě osvětlená kabina.

První komerční let třistaosmdesátky na lince ze Singapuru do Sydney doprovázel po přistání aplaus cestujících. Když před šesti lety poslala Lufthansa největší letadlo světa na propagační let do Prahy, davy zvědavců a fanoušků techniky obsadily všechny vhodné plochy letiště včetně střechy garáží a velký zájem provázel i další výjimečné dosednutí Airbusu Korean Air v březnu před třemi lety. Zatímco experti se tehdy domnívali, že přistání Aribusu na Ruzyni bude na dlouhou dobu posledním, dnes dvoupatrový gigant létá na pravidelné lince Dubaj – Praha společnosti Emirates a na Letišti Václava Havla je k vidění každý den.

Najít trasy, na nichž se podaří letoun s kapacitou až 840 cestujících naplnit, není snadné. A výrobce si stále ještě láme hlavu, zda se mu náklady vložené do vývoje vrátí. Airbus totiž také vyžaduje speciální úpravy příslušného letiště, aby obří letoun vůbec mohl přistát.

„Na druhé straně cestování tímto letadlem je velmi komfortní. Z pětadvaceti procent je konstruováno z nekovových materiálů, konkrétně z uhlíkového vlákna. Tím pádem je vzhledem k velikosti také lehké a nehlučné. Klaustrofobický pocit z malých ledatel odpadá, cítíte se uvnitř jako ve velkém domě. Jeho provoz je navíc ekologický. Vzhledem k lehkosti motorů má stroj nízkou spotřebu paliva," vysvětluje letecký expert Martin Salajka.

Budoucnost A380 lze jen odhadovat. Airbusu v letecké dopravě zdatně konkuruje nejen společnost Boeing, jejímuž slavnému letadlu Jumbo Jet (Boeing 747) vzal Airbus prvenství, ale ke slovu se svými projekty hlásí i Rusko a Čína. Dnes má firma Airbus na linkách 216 strojů A380 a objednávky na další stovku. Podobně si ale vede i konkurenční Boeing 747-8.

autoři: jas , Radiožurnál
Spustit audio