Některé e-shopy chtějí poplatek, i když si pro zboží přijdete osobně

Mezi obchody na internetu roste konkurence a sílí také snaha přilákat klienta za každou cenu. Poradci časopisu dTest prověřovali více než třicet e-shopů a zkoumali mimo jiné i to, jaké poplatky se skrývají za nákupem. Právní poradce časopisu Miloš Borovička prozradil, že některá jejich zjištění nebyla zrovna uspokojivá.

Když si objednám zboží přes internet a nechám si ho poslat domů, kromě ceny zboží zaplatím i poštovné. V jakých částkách se asi pohybuje? Může mě právě u poštovného něco překvapit?

„Objednávali jsme si stejný výrobek – mixér – u všech prodejců, bylo jich šestatřicet. Ceny poštovného se lišily. Nejnižší byla 79 korun a nejdražší 292 korun. Takže je vidět, že nízké marže e-shopů jsou občas kompenzovány trošku něčím jiným.“

Když ale nechci platit poštovné a zboží si budu chtít vyzvednout přímo u obchodníka, neměl bych platit nic. Je to tak, nebo se mýlím?

„Opět se to různí. Záleží na sídle dotyčného obchodníka. Pokud má sídlo někde kousek od nás, počítám s tím, že si pro to dojdu, ale nebývá to pravidlem. Překvapilo nás, jak tiše byly zavedeny poplatky právě za osobní odběr i u velkých e-shopů.“

Mají obchodníci vůbec nárok připočítávat si poplatek za osobní odběr?

„Vždycky musejí nějakým způsobem dosáhnout té ceny, kterou inzerují. Takže sídlí-li firma například ve Zlíně, mohl bych si zboží ve Zlíně vyzvednout. Ale pokud obchodníci osobní odběr zdarma nenabízejí, už by měli uvádět i cenu poštovného nebo nejlevnější možnosti odběru. Vlastně jim tím dáváme poplatek, který by měl být v kupní ceně. Ta totiž znamená, že si předáváme zboží za peníze.“

Znamená to tedy, že zjistím, že mám zaplatit za dopravu až v okamžiku, kdy si pro zboží přijdu?

„Zas tak špatné to není, většinou se to zákazníci dozvědí už v objednávkovém procesu. Ale spoustu z nich naštve, že je to až v nějakém pátém šestém kroku objednávky, kdy si člověk najde nejnižší cenu, už objednává a ztratí tak hromadu času. Kolega, který prověřoval šest e-shopů za sebou, až u sedmého zjistil, že zboží dostane skutečně za tu cenu, za kterou si ho našel.“

Testovali jste více než třicet e-shopů. Narazili jste ještě na další záludnosti?

„Velký problém je skladovost zboží. Velmi často se stává, že e-shop kvůli konkurenci chce prodat a uvádí, že zboží má. Až po několika dnech se dozvíte, že zboží skladem není a bude třeba až za týden nebo za čtrnáct dní. Tohle se velmi těžko kontroluje, ale určitě se na to zaměříme v některém z našich dalších testů.“

autor: mmk
Spustit audio