Neviditelné herce Spalovače mrtvol musí v absolutním tichu fascinovat bas z Donizettiho

Spalovač mrtvol (David Novotný) - Foto: Khalil Baalbaki

Spalovač mrtvol (David Novotný)Foto: Khalil Baalbaki

Ve druhém dílu seriálu o vzniku rozhlasové hry Spalovač mrtvol přibližujeme práci herců v rozhlasovém studiu. Scházejí se tam podle scén, v nichž společně účinkují, což je podobné i práci filmařů a i tady pro ně bývá docela náročné trefit se do přesné představy režiséra. Ten práci herců u mikrofonu sleduje přes velké prosklené okno od mixážního pultu, který ovládá zvukař.

Přestože má román Spalovač mrtvol prokreslenou psychologii postav, zejména té ústřední, vsadil jeho autor Ladislav Fuks především na symboliku. „Projevuje se to ve způsobu slovního projevu jednotlivých figur, v opakování určitých vět, ve vrstvení obrazů. A podobně je utvořena i rozhlasová hra. Režisér Aleš Vrzák nebudoval přesnou psychologii postav, jejich promluvy jsou téměř až monotónní, šlo mu však o vnitřní pravdivost a sílu jednotlivých charakterů a o vytvoření svébytné atmosféry, která nabývá postupně, jak se proměňuje myšlení Karla Kopfrkingla," říká dramaturgyně rozhlasové inscenace Spalovače mrtvol Zuzana Vojtíšková. 

Rozhlasová hra je, jak dosvědčují účastníci úterní reportáže, pro herce přece jen něco zvláštního. Práce se sice trochu podobá té divadelní, ale uvidíme, že ani té ne tak docela. 

Ve filmu či na divadle má herec k dispozici reálné prostředí, které má na hereckou práci vliv a pomáhá jí. V rozhlase sedí herci u mikrofonu ve studiu, režisér a zvukař za oknem u mixážního pultu a když se rozsvítí červená, jede se „na ostro“. Ve studiu 7 Českého rozhlasu na Vinohradské třídě se tentokrát sešli Ivan Trojan, představitel hlavní role David Novotný s těžkým úkolem vyrovnat se s filmovým předobrazem postavy pana Koprkingela v podání Rudolfa Hrušínského a Ivana Uhlířová v roli jeho ženy, kterou ve filmu hrála Vlasta Chramostová. 

V reálném čase se natáčejí poměrně dlouhé scény, třeba několik stránek textu v jednom zátahu. Režisér Vrzák dává hercům připomínky až po skončení celého záběru. Technicky je pro herce náročné natáčet scénu, která má být ve výsledku velmi dynamická a ve výrazném prostředí plném jiných zvuků. 

Ivan Trojan má s rozhlasovou prací řadu zkušeností. Zahrál si například i v dramatizaci Mefista od Klause Manna. Jde o podobné téma, o proměnu hlavního hrdiny z levicově smýšlejícího rebela v miláčka nacististického režimu a následně velmi úspěšného umělce. Po natočení sekvence Spalovače, která se odehrává v kasinu, režisérovi přesto říká: „Ta scéna byla taková forsírovaná, ale zároveň ten noční život kolem nás neprobíhá. Musím si to jen představit, a proto je to těžší. Musí to být forte, hodně halasné a zároveň úplně přesně nevím, kdy si sedám, kdy vstávám, kdy se za mnou ozve nějaký zvuk.“ 

V Radiotéce Českého rozhlasu lze už z pera Ladislava Fukse najít záznam četby Příběhu kriminálního rady, románu Myši Natálie Mooshabrové nebo posledního autorova díla, historické fresky Vévodkyně a kuchařka. Zanedlouho přibude také inscenace Spalovače mrtvol.

Podobně je na tom i David Novotný. Coby emotivní herec nejraději mluví „jak mu zobák narostl“. Striktně spisovný jazyk předlohy mu ale paradoxně pomáhá. „Ve chvíli, kdy dodržuji spisovný jazyk, mám určené mantinely a polovinu role mám vlastně postavenou a jen jí dodávám vnitřní akcent,“ říká. I jemu ale dává režisér připomínku k textu. „Slyšíš, nebeská, co to teď jako hrajou… sbor, bas z Donizettiho! Jsi fascinovaný tou hudbou. Pouštíš si ji vlastně pro její smrt,“ dokresluje atmosféru díla režisér. A o to právě jde. Herec sedí u stolu, deklamuje do ticha a zvuky a ruchy se přidávají dodatečně. Rozhlasová hra zkrátka klade velké nároky na hereckou představivost. 

Kopfrkingelovu manželku Lakmé hraje Ivana Uhlířová. Má poměrně málo textu, ale o to důležitější je, aby své repliky deklamovala pravdivě a v úzkém sepětí se svým rozhlasovým manželem. Vnějškové prostředky k vyjádření tohoto sepětí, které může herec například v podobě gesta použít na jevišti, ale herečka k dispozici nemá. Jen hlas. Pro rozhlasového posluchače je neviditelná. 

Jak vzniká zvuková stopa rozhlasové divadelní hry, a co vše to obnáší, se dozvíme zase zítra opět před devátou na stanici Radiožurnál. 

Spalovač mrtvol - z natáčení - Foto: Luboš Vedral

Autor:  Jan Herget  (jht),  Radiožurnál
Pořad: Dopolední Radiožurnál  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 10:00  |  Délka pořadu: 3 hodiny  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace