Poslední Brouk vyjel z továrny v Německu před čtyřiceti lety. Jeho příběh skončil mnohem později v Mexiku

Je to už čtyřicet let, kdy v přístavním městě Emden na severozápadě Německa vyrobili posledního evropského Brouka. Poválečný model Volkswagenu poté sjížděl z továren v Jižní Americe. Celkem na silnice vyjelo přes 21 milionů Brouků. Nevznikl by ale ani jediný, nebýt vynikajícího konstruktéra Ferdinanda Porscheho, rodáka s temnou minulostí z Vratislavic nad Nisou.

Založení dnes největší evropské automobilky Volkswagen v roce 1937 předcházel sen vůdce nacistického Německa o laciném „lidovém“ automobilu, který by si mohl v zemi pořídit každý.

Na Hitlerovu objednávku zkonstruoval Ferdinand Porsche auto inspirované i prototypovou Tatrou 97, které neslo označení KdF-Wagen. Zkratka skrývala název nacistické organizace Kraft durch Freude („síla díky radosti“). „K přejmenování došlo až po konci druhé světové války,“ říká automobilový sběratel Ondřej Brom, který má ve své garáži jednoho z prvních Brouků z roku 1941 právě s označením KdF-Wagen.

Prototypy KdF se objevily v roce 1936. O dva roky později poklepal Hitler nedaleko Fallerslebenu (dnešní Wolfsburg v Dolním Sasku), kde má koncern sídlo, na základní kámen továrny. Po zahájení války ale přešla fabrika na válečnou výrobu a 330 000 Němců, kteří si spořili na své vysněné auto, tak přišlo zkrátka. Po konci války se poškozená továrna ocitla ve složité situaci. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států, nakonec ale zůstaly stroje na svém místě.

Poválečná výroba se rozjela pod britským patronátem v roce 1945. Počty vozů rostly zpočátku jen pomalu, v březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1000 kusů za měsíc, hranice 2000 aut měsíčně padla v roce 1948. Úspěchy po celém světě začal Volkswagen slavit s vozem, kterému se začalo říkat Brouk. Této legendy mezi automobily bylo během 58 let (1945 až 2003) vyrobeno přes 23 milionů kusů.

VW Brouk

„Na počátku padesátých let začala automobilka vyvážet své stroje do Brazílie. Pod vlivem mimořádného obchodního úspěchu proto na jejich konci vznikla na předměstí São Paula továrna, v níž Volkswagen vyrábí auta dodnes,“ říká šéfredaktor magazínu Automobil Revue Jiří Duchoň.

Velký automobilový příběh Brouka ale skončil v Mexiku, kam byla jeho výroba přesunuta. Třicátého července roku 2003 vyjel z továrny vůbec poslední na světě. Na kapotě měl růže v barvách mexické vlajky a z továrny Puebla jej vyprovázeli svou hudbou mariachi.

autor: msk
Spustit audio