Televizní debaty mohou přesvědčit nerozhodnuté. Zemanovi čtyři debaty svědčí, soudí komentátor Hvížďala

16. leden 2018

Prezidentští kandidáti se před druhým kolem voleb potkají v televizních debatách. Je ovšem otázka, kolik jich nakonec bude. Současný prezident Miloš Zeman totiž chce jít se svým protikandidátem Jiřím Drahošem na čtyři televizní stanice. Drahoš na svém Twitteru ale uvedl, že se zúčastní jen dvou. Jednu navrhl v České televizi, výběr druhé nechává na Zemanovi.

Jak potvrzuje novinář Karel Hvížďala, ani v zahraničí není výjimkou, že si podmínky své účasti v televizních debatách diktují samotní politici. „Například v Německu si formát debaty, kde byly všechny čtyři televize najednou, určovala přímo paní Merkelová,” upozorňuje.

Co už by podle něj ale neobvyklé bylo, to jsou čtyři debaty, které navrhuje stávající prezident. „Třeba právě v Německu bývaly debaty dvě: jednu dělaly sdružené privátní televize, druhou ty veřejnoprávní,” připomíná.

Debaty mají přesvědčit nerozhodnuté

Televize by podle Karla Hvížďaly mohly být sebevědomější a odmítnout nátlak politiků. „Bylo by logické, kdyby se domluvily. Formát čtyř debat je podle mě postavený jen na tom, že si pan prezident myslí, že je elokventnější a vtipnější, a bude mít tedy větší šanci zvítězit.”

Televizní debaty mají především přesvědčit nerozhodnuté. A je-li nerozhodnutých voličů dost, potom na televizních debatách opravdu záleží.

Vliv televizních debat dokazuje i historie. Jedním z nejznámějších důkazů je slavná debata mezi Richardem Nixonem a J. F. Kennedym v roce 1960. Zdánlivě měl mít republikán Richard Nixon volební souboj v kapse, televizní debata ale přesvědčila voliče, aby hlas dali demokratovi Kennedymu.

autoři: jch , als
Spustit audio