Ve státní škole vznikla alternativní třída. „Je škoda ochuzovat se o různé přístupy,” tvrdí ředitel

V pražských Holešovicích vznikla alternativní třída přímo v rámci běžné státní ZŠ (ilustrační foto) - Foto: Hana Mikulincová

V pražských Holešovicích vznikla alternativní třída přímo v rámci běžné státní ZŠ (ilustrační foto)Foto: Hana Mikulincová

Čeští rodiče pro své děti stále častěji chtějí moderní vzdělávání. A to i kvůli tomu, že české děti škola zkrátka nebaví. Skupina pražských rodičů tak dostala nápad: založila vlastní alternativní třídu přímo ve státní škole. Najít ochotného ředitele nebylo snadné, ale nakonec se to povedlo v ZŠ Stross v pražských Holešovicích.

„Chtěli jsme, aby výuka vycházela hlavně ze zájmu a preference dětí a aby je bavila,” říká učitel Jan Vodička. „Děti si samozřejmě nemohou dělat, co chtějí, hledáme vhodný balanc. Děti to baví a do školy se těší. Co víc si přát?” 

Škola dětem začíná v devět. Ve třídě jsou lavice postavené do kruhu, uprostřed je koberec, v koutku malá kuchyňka a vypadá to tu jako v klubovně. „Když chcete dělat alternativní třídu v rámci státní ZŠ, musíte najít osvíceného ředitele, který bude ochoten spolupracovat s hodně angažovanými rodiči,” popisuje za sdružení rodičů Jiří Krčmář. 

Rodiče svého osvíceného ředitele našli v pražských Holešovicích. V ZŠ Stross měli volné prostory a tamní ředitel František Rada se novinkám nebránil. 

„Osobně nejsem zastáncem čistě alternativního školství, více se mi líbí myšlenka vzájemného ovlivňování a inspirace obou programů. Je škoda se ochuzovat o různé přístupy a myšlenky.“
ŘEDITEL ŠKOLY

„Přišlo mi to zajímavé. Osobně nejsem zastáncem čistě alternativního školství, více se mi líbí myšlenka vzájemného ovlivňování a inspirace obou programů. Je škoda se ochuzovat o různé přístupy a myšlenky,” vysvětluje. 

Učitelé nemají nad dětmi kontrolu 

Ve škole učí a moderní pedagogické postupy do této školy přináší i šéf Institutu pro inovativní vzdělávání Pavel Kraemer. Ten vidí jistá úskalí. 

„Jakmile dáte dětem větší svobou, začnete mít strach, že situaci nemáte pod kontrolou. Že se toho sice děti mohou naučit víc než na běžné škole, ale mohou se toho naučit také míň. Vše je totiž jejich iniciativa,” upozorňuje. 

Alternativní třída v rámci ZŠ Stross funguje už čtvrtým rokem. Jak žáci vyrůstají, otevírají se postupně další ročníky. 

Autor:  Ľubomír Smatana  (ľsm), Alžběta Švarcová  (als)
Pořad: Ranní Radiožurnál  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 05:00  |  Délka pořadu: 4 hodiny  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace