Večírek svobody a demokracie skončil. Co by tomu řekl Havel, zeptá se Afterparty v Arše

Afterparty - Foto: Herman Sorgeloos

AfterpartyFoto: Herman Sorgeloos

Co dnes znamená Havlův odkaz pro Evropu? Může vzniknout nové spojenectví? A jak by vypadala krajina Adama a Evy na dnešní politické scéně? Tyto otázky otvírá nová hra vlámského dramatika Pietera De Buyssera Afterparty, která vznikla pro pražské Divadlo Archa. Představení s Vladimírem Javorským a Christelle Cornil v hlavních rolích má v Arše premiéru hned třikrát za sebou, od 22. do 24. března.

Režisér a dramatik Pieter De Buysser ve své tvorbě promýšlí a zpochybňuje současnou každodennost, přičemž akcentuje politická i obecně lidská témata. V každém ze svých vyjadřovacích prostředků – ve filmu, próze, dramatu, eseji, politických projevech a akcích, hledá novou cestu, jak se navrátit k velkým příběhům a utopiím. 

„Název hry Afterparty není narážkou na Havlovu Zahradní slavnost, která se do angličtiny překládá jako Garden Party, je spíš o situaci, kdy se zdá, že velký večírek svobody a demokracie je u konce. Pieter De Buysser spolu s Vladimírem Javorským a Christelle Cornil pro Archu připravili výlet do blízké budoucnosti. Ptají se, zda nás může probudit duch Václava Havla,“ říká ředitel Archy Ondřej Hrab, který dal prvotní impulz ke vzniku představení. 

Představení Afterparty vychází s čím dál rozšířenějšího pocitu překvapení, jak rychle společnost přijímá hru na to, že lži jsou jen „alternativní fakta“, že se společnosti bude lépe dařit, když kolem svých zemí postaví ploty nebo zdi. Autoři pracují s myšlenkou, jak by se asi v této situaci zachoval Václav Havel. 

„Havel výslovně varoval před tím, že vítězové studené války se mohou snadno začít velmi podobat svým bývalým protivníkům. Nejenže prozíravě diagnostikoval politické patologie a ostře před nimi varoval, navrhl také různé způsoby odboje proti nim. To všechno zvládl dělat nekonvenčně a velmi chytře," říká režisér Pieter De Buysser. 

Havel podle něj načrtl jakýsi zárodečný předobraz či symbolický mikromodel oněch smysluplnějších ‚post-demokratických‘ politických struktur, které by mohly zakládat lepší uspořádání společnosti. 

Divadelní hru Afterparty De Buysser vyplnil odřezky politických střetů a ideologií, ale nezatížil přímými politickými významy, které podle jeho názoru živému uměleckému dílu překážejí. 

"Chtěl jsem se vymanit z rituálů politických blábolů a čelit problémům přímo, jasně, čistě. Zároveň používám hry, hrátky, lži, podvody, krásu, poezii, velmi lidské pocity, porozumění a nedorozumění," napovídá o hře režisér, který píše holandsky, žije a pracuje v současnosti v Bruselu. Pražská Archa uvedla už tři jeho představení, v sezóně 2016/2017 se tam stal mezinárodním rezidentem. De Buysserův román Řezači kamene česky vydalo loni nakladatelství Argo. Je autorem více než 25 textů pro divadlo či performanci. Jeho díla získala ocenění v několika evropských zemích, on sám bývá označován za „Fenomén vlámského divadla“ či „vypravěče 22. století“. 

Autor:  Luboš Vedral

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace