Vyrobeno v Rusku. Takhle mohou české firmy investovat na východních trzích

20. květen 2016

Zkuste si představit český výrobek s označením vyrobeno v Rusku. I to se může stále častěji stávat. Ruská vláda totiž podmiňuje mnohé zahraniční investice tím, že se výrobce podělí s ruskou stranou o své know-how.

Proč se firmy chtějí dělit o technologie se zákazníky? Protože ruský trh je velký, podobně jako třeba čínský nabo Indický. A tam také mnohé firmy vyrábí nebo jen kompletují své zboží.

Nejznámějším příkladem jsou automobilky. Ty se na tamních trzích jednak snaží vyhnout obrovským celním poplatkům a také je to často jediná možnost, jak se na trh dostat. Rusko sice má momentálně velké ekonomické potíže a kupní síla s poklesem rublu klesla, ale pořád je to obrovský trh.

Jak ten systém funguje? Jde o program, který ruská vláda vyhlásila loni. Pod zkratkou SIC je Speciální investiční kontrakt. Ten stanoví, že zahraniční dodavatel vytvoří společný podnik s ruskou vládou. A oba partneři budou společně sdílet také know-how dodavatele. A ponese značku vyrobeno v Rusku.

To má zajistit, že výrobek státní komise označí jako ruský a tím pádem se bude moci prodávat i do ruským státem vlastněných společností. Jinak by totiž neuspěl. Firmy se státní účastí mají v Rusku stále obrovský podíl na trhu. A ještě jedna velká výhoda: Kontrakt má zajistit zahraniční firmě po 10 let neměnné legislativní prostředí, především v oblasti daní.

autoři: jhn , lvb
Spustit audio