Dejte hlas hlášce >> Dejte hlas hlášce >>

Z Bratislavy do Vídně za pár minut! Potrubní pošta pro lidi vozí rychlostí přes 1000 km za hodinu

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubí - Foto:  HTT/JumpStartFund

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubíFoto:  HTT/JumpStartFund

Slovensko možná čeká dopravní revoluce. Uvažuje se totiž o tom, že by Bratislavu s Vídní mohla spojit potrubní pošta pro lidi. Dopravní prostředek umí vozit pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Hyperloop je vlaková souprava ve tvaru tuby, která se pohybuje v uzavřeném tubusu. Ten může být nad zemí i pod zemí. Hlavní myšlenka je v tom, že v tubusu bude snížený tlak vzduchu. 

 

Rozhovor s Matějem Štýsem o dopravním prostředku, který umí vozit pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu. Moderuje Jiří Chum.

Vložit na svůj web

Díky minimálnímu odporu tak souprava dokáže dosahovat daleko vyšších rychlostí než běžné magnetické vlaky, které se už používají třeba v Japonsku nebo Číně. Ty dokážou jet rychleji než 500 kilometrů v hodině. Hyperloop by ale mohl dosahovat až třinácti set kilometrů za hodinu. 

Hyperloop vynálezce Elona Muska - Foto:  Tomwsulcer,  Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

Hyperloop vynálezce Elona MuskaFoto:  Tomwsulcer, Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

Hyperloop technologies se ještě k žádné výstavbě ostré trati nerozhodla. První zkušební trať teprve připravuje v Kalifornii. Zástupci společnosti ale objíždějí potenciální místa, kde by se jejich projekt mohl uchytit. A vypadá to, že Slovensko je vážným kandidátem. 

Slovenské ministerstvo hospodářství totiž s firmou během návštěvy podespalo memorandum o vzájemné spolupráci. První tunel by mohl spojit Vídeň s Bratislavou. Cesta mezi metropolemi by se tak oproti hodině po dálnici zkrátila pod deset minut. 

Další metou by pak údajně mohlo být propojení metropolí zemí V4. Hyperloop by tak mohl nahradit letadla, která jsou na krátké vzdálenosti neefektivní. 

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubí - Foto:  HTT/JumpStartFund

Autor:  Jiří Chum  (jch), Martin Karlík  (mkk)
Pořad: Ranní interview  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 07:50 a 08:50, sobota–neděle 08:50  |  Délka pořadu: 3,5 minuty  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace