Začalo to touhou přeletět železnou oponu do Rakouska. Slováci představují létající automobil

Aeromobil, prototyp létajícího auta - Foto: Petr Vavrouška

Aeromobil, prototyp létajícího autaFoto: Petr Vavrouška

Slovenští konstruktéři představí nejnovější model Aeromobilu. Jedinečné létající auto bude mít premiéru na výstavě v Monaku. Mělo by jít o první komerčně dostupný typ tohoto nezvyklého dopravního prostředku. Nápad se zrodil v Bratislavě ještě za totality.

Začalo to prý touhou přeletět hranice zužované komunistickým režimem na západ do Rakouska, a pak taky ideálem o tom, zkonstruovat speciální technologický prostředek. 

Štefana Kleina ani Juraje Vaculíka myšlenka s přibývajícími roky nepustila, a tak si své sny začali plnit. První model představili v roce 2014. 

Pokusy o zkonstruování funkčního prototypu létajícího automobilu začaly již ve 20. letech 20. století. Americký průmyslník Henry Ford, který vyráběl levná auta a zavedl pásovou výrobu, již v roce 1928 testoval prototyp létajícího auta Sky Flivver, testovací pilot však bohužel zemřel. V roce 1940 Ford prohlásil, že kombinace auta a letadla může působit jako vtip, ale je v budoucnosti reálná. Prototyp létajícího vozidla zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově také česká společnost Nirvana Systems.

Autor myšlenky Klein ale z projektu odešel pro rozdílné představy o rozvoji firmy. Vaculík v něm ale pokračuje dál a nejnovější model bude představovat potenciálním kupcům a investorům. 

Stroj musí splňovat náročná mezinárodní pravidla jak pro létání, tak pro jízdu po silnici. Už v minulosti se museli jeho autoři zabývat hlavně ochrannou známkou, jak před třemi lety vysvětloval Vaculík. 

Prostředek je letadlem i silničním vozidlem a cestovat by se jím mělo dát hlavně do oblastí se špatnou nebo neexistující infrastrukturou. 

O pohon aeromobilu se stará čtyřválcový letecký motor Rotax 912, dolet by měl mít 700 kilometrů. Prototyp se téměř před dvěma lety, v květnu 2015, zřítil na letišti v Nitře na západě Slovenska. Stroj, který se dostal do vývrtky, pilotoval právě Štefan Klein, který na myšlence auta schopného vzlétnout pracuje déle než čtvrt století. Ačkoli spadl z výšky více než 200 metrů, utrpěl jen lehká zranění, protože se mu ještě ve vzduchu podařilo aktivovat padák a ztlumit tak náraz. 

Slovenští konstruktéři nejsou na světě jediní, kteří se vývojem létajícího auta na zabývají, můžou se ale stát prvními, kteří vynález dostanou do prodeje. 

Autor:  Pavlína Nečásková,  ČTK
Pořad: Odpolední Radiožurnál  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí – pátek 13:00  |  Délka pořadu: 9 hodin  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace