Začíná filmové Berlinale. Ocení Jiřího Menzela a představí nový film Wese Andersona

15. únor 2018

Medvěd není jenom symbolem německého hlavního města. Podobu tohoto zvířete má i soška pravidelně udělovaná na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale. Ten začíná právě dnes. O prestižní ocenění bojuje třeba držitelka Stříbrného medvěda z roku 2015 Małgorzata Szumowska nebo americký režisér Wes Anderson. Festival ale nabídne i české filmy.

Film Tlumočník s Jiřím Menzelem v hlavní roli se dostane do českých kin až za měsíc, ale světovou premiéru bude mít už příští týden na Berlinale. Menzel na festivalu navíc v den svých 80. narozenin obdrží ocenění Kamera Berlinale určené osobnostem, ke kterým má tato prestižní filmová přehlídka zvláštní vztah.


Menzel se nezajímá o velké hrdiny, ale o malé postavy, ze kterých teprve velké hrdiny dělá.filmová kritička Martina Vacková

Na Berlinale Menzel získal hlavní cenu Zlatého medvěda už v roce 1990 s filmem Skřivánci na niti, který na festival putoval přímo z komunistického trezoru. A pak na festivalu bodoval také v roce 2006 s filmem Obsluhoval jsem anglického krále.

Podle filmové expertky Českého rozhlasu Martiny Vackové spočívá ojedinělý režisérský vklad Jiřího Menzela v tom, že dokáže ve svých filmech spojit lidskost a poetičnost.

Čtěte také

Český režisér a příležitostný herec je od poloviny listopadu v péči lékařů střešovické Ústřední vojenské nemocnice. Přestože od rodiny Jiřího Menzela přicházejí informace o jeho stále se lepšícím zdravotním stavu, zatím není jasné, jestli si cenu převezme osobně.

Festival zrcadlí uprchlickou krizi i kampaň #metoo

V následujících dnech se ve vybraných kinech německé metropole promítne celkem 385 filmů. Podle dlouholetého šéfa Berlinale Dietera Kossslicka organizátoři sestavili program, který odráží aktuální neklid ve světě. Uprchlická krize a problém uprchlíků tak bude opět jedním z hlavních témat festivalu.

Dieter Kossslick a jeho tým se letos musel vyrovnávat s aférou, která hýbe filmovým světem. Jde o sexismus a obtěžování ve filmové branži. A tudíž také s kampaní #metoo, která na tento problém poukazuje.

Berlinale

„Do festivalového programu jsme nezařadili filmy, jejichž protagonisté se sami veřejně přiznali, že se v tomto směru provinili,“ doplnil na tiskové konferenci šéf festivalu.

Berlinale je politicky angažovaný festival

„Berlinale je známé tím, že jde opravdu o politický festival, na kterém silně rezonují současná společensko-politická témata. Například když kulminovala migrační krize, na Berlinale zvítězil film Oheň na moři, který pojednával o uprchlících.

Čtěte také

„Nevyhrál to ovšem pouze proto, že šlo o téma daného roku, ale protože šlo opravdu o vysoce umělecký film,“ říká editorka ČRo Plus Martina Vacková. „A to je přesně to, co Berlinale oceňuje – výborné umělecké filmy a zároveň politickou angažovanost.“

Češi neumí točit angažované filmy

Podle filmové kritičky vycházejí současné filmy, které sbírají úspěchy na mezinárodních festivalech, častěji z dokumentárně pojaté reality.

„Na rozdíl třeba od snímků Jiřího Menzela nebo Věry Chytilové, což byly takové dva hlavní vývozní artikly českého filmu, si vystačují se zaznamenáváním skutečnosti a příliš ji neinterpretují.


Vedle filmu Tlumočník bude dalším českým zástupcem na Berlinale snímek Až přijde válka. Česko-chorvatský koprodukční dokument režiséra Jana Geberta se týká otázky nacionalismu i toho, jak funguje moc.

Snímky českých filmařů nezůstávají stranou pozornosti organizátorů Berlinale, hůře už se jim vede na globálních světových přehlídkách jako je festival v Cannes nebo udílení Oscarů.

„Těžko říct proč,“ říká k tomu Martina Vacková. „Možná je to tím, že čeští filmaři stále neumí zareagovat na onu politickou angažovanost, nebo si naopak vzít něco z české filmové tradice a její lidskosti, poetismu, hravosti, jak ji představují právě snímky Jiřího Menzela nebo Věry Chytilové.“

Čtěte také

O hlavní cenu Zlatého medvěda se v soutěži utká 19 snímků včetně filmu Touch me not (Nedotýkej se mě), na kterém se podílela i česká produkce. Festival zahájí ve světové premiéře nový film režiséra Wese Andersona s názvem Ostrov, který vypráví život psů z jejich vlastní perspektivy. Film vznikl v americko-japonské koprodukci a odehrává se v Japonsku.

autoři: jch , Pavel Polák , and , mva , Ondřej Bambas
Spustit audio