Co je výhodnější - auto nebo hromadná doprava?

1. srpen 2004
Motožurnál , Motožurnál

Český rozhlas 1 - Radiožurnál ve spolupráci s deníkem Právo a regionálními stanicemi Českého rozhlasu testoval tři týdny rychlost i náklady na dopravu z vybraných měst do Prahy. První týden patřil testování trasy Ostrava-Praha, druhý cestě Ústí nad Labem-Praha a poslední trase Kladno-Praha.

Porovnávány byly především dva druhy dopravy, vlak a auto. Na trase z Kladna však oba prostředky soutěžily ještě s kolem. Testována byla především výhodnost z hlediska času i úspory peněz vlakového spojení mezi městy v porovnání s použitím běžného osobního auta za dodržování platných pravidel silničního provozu. Test probíhal od 12. do 28. července 2004.

Start byl od budov regionálních stanic Českého rozhlasu a cíl byl vždy v budově Českého rozhlasu v Praze na Vinohradské třídě. V případě auta se tedy počítal i čas potřebný na zaparkování a doba chůze od auta do cíle. Do nákladů auta se však nezapočítávala amortizace, kterou nelze objektivně určit.

Pro test jsme zvolili nejprodávanější auto v České republice - Škodu Fabii v provedení kombi s tříválcovým benzínovým motorem o objemu 1,2 a výkonem 47 kW. U cestujícího vlakem se počítala do času respektive ceny doba strávená chůzí, případně cesta městskou hromadnou dopravou do cíle. Za volantem se na stejném úseku střídali vždy tři různí řidiči s rozdílnými styly jízdy.

Výsledky srovnávacího testu "Auto proti vlaku" na všech třech trasách nabízel ČRo 1 - Radiožurnálu svým posluchačům mezi 13. a 14. hodinou ve vysílání Motožurnálu. V textu a s podrobnými tabulkami a dalšími informacemi jsou k dispozici také internetových stránkách motozurnal.centrum.cz.

Stručný komentář k celkovým výsledkům testu Auto proti vlaku

Na všech trasách bylo rychlejší auto a vlak levnější. Na cestě z Ostravy tento rozdíl dělal v průměru 1 hodinu a 34 minut, z Ústí nad Labem 58 minut a z Kladna 21 minut.

Co se týká peněz, největší rozdíl byl na nejdelší trase Ostrava-Praha. Tam se auto oproti základnímu jízdnému prodraží bezmála o 300 korun. Pokud bychom započítali i náklady na amortizaci (3,50 Kč/km dle vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí č. 449/2003 Sb.), zvedly by se náklady na cestu autem o dalších téměř 1400 korun.

Na trase z Ústí na Labem bylo auto dražší o necelých 50 korun, stejně tak při cestě z Kladna. Náklady na amortizaci by dle vyhlášky č. 449/2003 Sb. podražily cestu autem z Ústí nad Labem o dalších 308 Kč a při cestě z Kladna o 114 korun.

Co se týká dopravy více cestujících, v případě cesty z Ostravy je to už při třech pasažérech, protože auto je sice zhruba o 10 korun dražší (bez amortizace), ale časová úspora je výrazná. Cesta z Ústí nad Labem se autem začíná vyplácet (bez započítání amortizace vozu) už při dvou cestujících a stejné je to v případě cesty z Kladna.

Pokud bychom počítali i náklady na amortizaci dle vyhlášky č. 449/2003 Sb., nevyplatí se cesta osobním automobilem oproti cestě kombinací vlak a MHD ani při plně naloženém voze. Navíc ve voze se musí celou dobu jízdy minimálně řidič plně soustředit na cestu, ve vlaku mohou cestující odpočívat, pracovat a většinou pro sebe mají i víc prostoru.

autoři: jkr , pgj , Martin Říha
Spustit audio