Do Česka se po 76 letech vrátila Lockheed Electra Jana Antonína Bati

V Praze dnes krátce po desáté hodině přistál zrekonstruovaný historický letoun Lockheed Electra 10A, který k cestování využíval Jan Antonín Baťa. Stroj byl od války v Severní Americe. Teď se stane součástí sbírek leteckého muzea na pražském letišti Točná, které jej koupilo před šesti lety.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letoun Lockheed Electra dosedl na přistávací plochu

Letoun Lockheed Electra dosedl na přistávací plochu | Foto: Martin Karlík

Podle reportéra Českého rozhlasu Martina Karlíka dnes byly podmínky pro přistání ideální.

Na přílet stroje čekalo na letišti Točná několik stovek lidí. Pilot kvůli nim provedl před dosednutím na letištní plochu dva nízké průlety.

Protože Lockheed Electra není schopna transatlantického letu, musela překonat oceán na etapy.

„21. května odletěla ze Spojených států a letěla přes Kanadu, Grónsko, Island, Velkou Británii a poslední úsek je v Německu,“ popsala za letiště Irena Zatloukalová.

Cestu provázely drobné komplikace. Lockheed Electra totiž není vybavena systémem, který by během letu odstraňoval z vrtulí a křídel námrazu. Trochu také unikala brzdová kapalina a olej, nešlo ale o závadu, která by ohrožovala bezpečnost.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přílet historického letounu Lockheed Electra sledoval reportér Českého rozhlasu Martin Karlík

Letadlo bylo rekonstruováno ve Spojených státech, kde také v březnu absolvovalo zkušební let. Od té doby se čekalo na příznivé počasí pro cestu přes Atlantik.

Electra 10A představovala na konci 30. let absolutní špičku v civilní letecké technice. Dva motory o výkonu 450 koní dávají letadlu cestovní rychlost 300 kilometrů za hodinu a dolet 1200 kilometrů. Stejný typ letounu použila Amelia Earhartová pro svůj nedokončený let kolem světa.

Letadlo bylo vyrobeno v roce 1937 a dodáno leteckému oddělení firmy Baťa jako náhrada za jiný stroj stejného typu poškozený při nouzovém přistání v Chicagu během cesty kolem světa. S letounem OK-CTB Jan Antonín Baťa cestu dokončil a začátkem května 1937 přistál ve Zlíně.

Pohled na interiér letadla Lockheed Electra | Foto: Martin Karlík

Necelé dva roky sloužilo letadlo firmě Baťa jako cestovní stroj pro nejvyšší management a majitele. Jeho posádku tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie a vstoupili do RAF.

Za války plnilo letadlo cvičné a transportní úkoly v Kanadě. Poté vystřídalo několik soukromých majitelů, než ho zakoupilo Letecké Muzeum Točná – společnost majoritního vlastníka internetového portálu Seznam.cz Iva Lukačoviče.

Původní označení OK-CTB může letoun nést i teď, přestože je oficiálně registrován v leteckém rejstříku Spojených států. Jako historický stroj má totiž výjimku.

Jan Antonín Baťa | Foto: Český rozhlas

ČTK, Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme