Železniční doprava na Slovensku zažívá revoluční změny. I díky české konkurenci

Cestování vlakem na Slovensku prožívá největší změny za poslední roky. Na slovenské koleje totiž vstoupila konkurence z Česka, vláda zavedla bezplatné jízdné pro vybrané skupiny a slovenské dráhy si začaly cestující hýčkat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlaky RegioJet na Slovensku

Vlaky RegioJet na Slovensku | Foto: Vojtěch Berger

Revoluce na kolejích začala před měsícem, kdy vláda zavedla bezplatné cestování pro žáky, studenty a důchodce. Další přelomová novinka přišla před týdnem, kdy státní dopravce poprvé v historii začal čelit konkurenci.

Česká společnost RegioJet totiž začala jezdit na hlavní trase Bratislava – Žilina – Teplice. Další česká společnost Leo Express nově jezdí také až do Košic, stejně jako České dráhy. Cestující na Slovensku mají z čeho vybírat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách na slovenské železnici informuje zahraniční zpravodaj ČRo Petr Vavrouška

Nyní se ukazuje, jak je konkurence v jakémkoli oboru důležitá. Slovenské dráhy doposud měly monopol a nemusely zlevňovat nebo zlepšovat své služby. Český podnikatel Radim Jančura, kterému patří RegioJet, však čekal, že svým příchodem na Slovensko zlepší právě fungování slovenské železniční společnosti.

„Já čekám, že bychom přinesli na Slovensko jakousi kulturu cestování, kterou jsme zavedli v Čechách, a snížili ceny zhruba o 25 procent, protože na Slovensku se jezdí za vyšší ceny než v Česku, v autobusech i ve vlacích. Věřím, že cestování zkvalitníme, ale i zlevníme,“ řekl.

Slovenský státní dopravce kvůli konkurenci už opravdu snížil jízdné, navíc nasadil lepší vozy a přidal více vagonů v první třídě. Na toaletách dokonce z reproduktorů zpívají ptáci. Objevují se však i naschvály. Cestující si například stěžují, že se občas stane, že nevědí, z kterého nástupiště vlaky českých firem odjíždějí.

Autobusy zatím cestující neztrácejí

Na počtu cestujících vlakem se také projevila novinka slovenské vlády, tedy jízdné zdarma pro část obyvatel. Podle nejnovějších údajů ve vlacích přibyla asi pětina cestujících. 400 tisíc lidí už se zaregistrovalo k bezplatnému cestování, ale stále je to zlomek z celkového počtu asi dvou a půl milionu lidí, kteří na něj mají nárok.

Slovenské dráhy už ale musely na některé spoje zavést kvóty pro jízdenky zdarma. Poptávka je tak velká, že už by se do vlaku nevešli jiní cestující, kteří na bezplatnou jízdenku nárok nemají.

Firmy, které provozují autobusovou dopravu, zatím – možná překvapivě – o klienty nepřicházejí, ačkoli se toho obávaly. Dispečeři všech autobusových firem však spočítali, že za celý měsíc, co se jezdí ve vlacích zadarmo, jim ubyla jen dvě procenta cestujících. Autobusy mají proti vlakům pořád výhodu, že mají mnohem více zastávek.

Petr Vavrouška, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme