Cestovka může změnit termín dovolené. Když mlčíte, souhlasíte s tím

5. červenec 2015
Žurnál servis

Odjet na dovolenou není jen tak. Koupíte si zájezd, domluvíte volno v práci, zajistíte si odvoz na letiště a hlídání pro psa... a pak vám najednou cestovní kancelář napíše, že se termín cesty mění či ruší. Má na takovou změnu právo? Ptali jsme se Miloše Borovičky, právníka dTestu.

„Smlouvu o zájezdu jako takovou lze měnit, pokud k tomu tlačí nějaké vnější okolnosti. Pokud se toto stane, může kancelář takovou změnu navrhnout, nicméně zákazník má čas na rozmyšlenou,“ potvrzuje právník, že cestovní kancelář opravdu v některých případech dovolenou posunout může.

Přitom v této situaci platí, že „mlčení znamená souhlas“. „Pokud zákazník nesouhlasí, může od smlouvy odstoupit, ale pozor na to, jaká je určená lhůta na to odstoupení: nesmí být kratší než pět dní, musí končit před samotným zájezdem, a pokud zákazník neřekne, že nesouhlasí, pak se má za to, že souhlasí a musí na zájezd nastoupit,“ upozorňuje Borovička.

Podobné pravidlo platí i pro cenu zájezdu: pokud se významně změní cena letenky, letecké poplatky nebo kurz koruny, může cestovní kancelář chtít po klientovi doplatit rozdíl v ceně. Nicméně musí tak učinit alespoň 20 dní před odjezdem.


Zákon ještě upravuje situaci, kdy je vypravení zájezdu podmíněno přihlášením určitého počtu osob. Cestovní kancelář musí ve stanoveném termínu oznámit, zdali byl naplněn, a pokud nebyl, musí vrátit cenu zájezdu.

Jestliže je zájezd zcela zrušen, má turista nárok nejen na vrácení ceny, ale i na „odškodnění“.

„Musí dostat k ceně zájezdu ještě destiprocentní kompenzaci. Ovšem záleží také na tom, proč je zájezd zrušen: když je to například živelní katastrofa, kompenzaci kancelář vracet nemusí,“ vysvětluje Borovička.

Čas odletu si nechte zapsat do cestovní smlouvy

Na závěr právník poradil i lidem, kteří se bojí, že kvůli špatně načasovaným charterovým letům může být z jejich patnáctidenní dovolené třeba jen třináctidenní.

„Pokud je součástí objednávky dovolené předpokládaný čas odletu, je to pro pořadatele závazné ustanovení. Pokud je naplánovaný odlet na ráno, ale přesune se to na večer a zákazník se to dozví bezprostředně před odletem, považoval bych to za vadné plnění a požadoval bych slevu odpovídající tomu, o kolik byl ten čas zkrácen,“ radí Borovička.

„Čas si vždy nechme uvést do smlouvy, protože toho cestovní kanceláře podle našich zkušeností často zneužívají a dobrovolně uvést ten čas odmítají,“ uzavírá.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio