Jak vybrat povinné ručení? Nenechte se nachytat na slevu za roky bez nehody

6. únor 2014
Šetřete s námi

Kdo chce jezdit autem, musí počítat i s výdaji na povinné ručení. Bez této pojistky se jezdit nesmí. Majitelům hrozí v případě neplacení vysoké sankce. A kdyby způsobili nehodu, museli by ji zaplatit. Každý se však snaží co nejvíc ušetřit. Jak to udělat na povinném ručení?

Hlavní rada zní: nevybírejte jen podle nejnižší ceny. Na vlastní kůži se o tom přesvědčila například Mirkova rodina z jižních Čech. Když si koupili starší auto, tak si z nabídek povinného ručení vybrali tu nejnižší. Jenže pak se ukázalo, že to nebyl nejlepší nápad.

„Dostali jsme se do situace, kdy auto zůstalo v zahraničí. Zpětně jsme se dozvěděli, že kdybychom měli jiné pojištění, zdarma by pro nás dojeli. Pojištění, které jsme tehdy měli, to neumožňovalo, takže se pobyt protáhl a prodražil,“ popisuje Mirek.

Čtěte také

Cena by tedy při výběru povinného ručení neměla být tím hlavním. Podle zakladatele prvního internetového srovnávače u nás Pavla Ronovského je rozhodující poměr ceny ke kvalitě nabízených služeb, a to včetně asistence. „Je třeba se podívat na rozsah asistenční služby. Znám produkty, které patří mezi levnější a obsahují asistenční službu s širším rozsahem než dražší produkty,“ vysvětluje.

Podle čeho se stanovuje výše povinného ručení?

Vraťme se úplně na začátek. Mnoho lidí totiž vůbec netuší, podle čeho se dělá základní výpočet povinného ručení, a léta si vybírají stále stejnou pojišťovnu. „Vybírám si podle toho, kde jsem byl pojištěn dřív. Mám tam bonus,“ říká jeden z respondentů.

Jenže jde o omyl. Až 50% sleva za roky bez nehody totiž plyne ze zákona a řidič ji automaticky dostane u každé pojišťovny. „Každému motoristovi se načítá do centrální databáze bonus. To je sleva, kterou může uplatnit u jakékoliv pojišťovny. Neznamená to, že pokud řidič změní pojišťovnu, přijde o tuto slevu,“ upozorňuje Pavel Ronovský.

Čtěte také

Povinné ručení se stanovuje podle výkonu motoru auta. K tomu si jednotlivé pojišťovny přidávají další kritéria. Nejčastěji věk a místo bydliště, pohlaví, délku řidičské praxe. Kritérií může být až 20.

Nepodlehněte první nabídce

Základní povinné ručení kryje škody, které způsobí majitel auta ostatním účastníkům silničního provozu. Konkurenční boj v posledních letech však přinutil pojišťovny nabízet k tomuto strohému základu i další nadstandardy.

„Nejčastější je pojištění čelního skla nebo pojištění střetu se zvěří. Dalším rizikem jsou živelní pohromy a některé pojišťovny nabízejí i základní verzi pojištění proti krádeži,“ vyjmenovává Pavel Ronovský. A to už je téměř jako havarijní pojistka.

Jak tedy nejlépe vybrat povinné ručení? Nepodlehnout první nabídce, ale začít třeba s internetovými srovnávači. Pak stačí jít přímo na pobočku, protože při osobním kontaktu můžete získat lepší nabídku.

autor: evk
Spustit audio