Můžete vadné auto nebo byt „vrátit“ stejně jako nefunkční mobil?

9. březen 2015
Žurnál servis

Na Žurnál servis se obrátil posluchač kvůli problému s autem. Koupil si nové, aby měl jistotu, že je bezvadné a nebude ho stát čas a peníze věnované opravám. Jenže vůz je poruchový a majitel musí jezdit do servisu každých pár měsíců, navíc na náhradní díly často čeká dva tři měsíce. Může kvůli tomu odstoupit od kupní smlouvy? Na to jsme se ptali Miloše Borovičky, právníka dTestu.

„Automobil je podle občanského zákoníku stejné spotřební zboží jako lednička,“ vysvětluje právník, že nárok na opravu či výměnu zboží, případně na odstoupení od smlouvy při neopravitelné vadě platí i u automobilů.

„Zrovna tak se budou u toho auta počítat opakované vady a větší množství vad, pro které není možné tu věc řádně užívat: třikrát stejná vada znamená, že můžu odstoupit od smlouvy, čtyři různé vady také,“ vypočítává Borovička.


Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje, aby se prodejce či servis dohodl s kupujícím na lhůtě delší, právě když jsou třeba nedostupné náhradní díly. Když s tím kupující souhlasí, tak to ničemu nebrání; záleží ale na něm, jaké podmínky dá, protože kupující je ten, kdo vychází vstříc prodávajícímu nebo servisu.

Důvodem k odstoupení od smlouvy může být i to, když prodejce nebo servis nezvládne opravit závadu v zákonné lhůtě do třiceti dnů. Zákazníka nemusí zajímat, že například náhradní díly jsou špatně dostupné.

„Pokud se nevyřídí reklamace do třiceti dnů bez výslovného souhlasu spotřebitele, tak máme zase právo odstoupit od smlouvy,“ vysvětluje právník.

Poněkud nejasná je nicméně odpověď na otázku, jestli by v případě odstoupení od smlouvy například po roce a půl dostal zákazník zpět všechny peníze, nebo zda by kupní cena auta byla o něco snížena.


Pokud auto bylo zakoupeno před rokem 2014, pak spotřebitel měl jednoznačně právo na vrácení celé kupní ceny.

„Nový občanský zákoník obsahuje v obecných ustanoveních jeden paragraf, který říká, že prodávající může snížit vrácenou částku o to, z čeho měl kupující prospěch. Zdali se to vztáhne i na spotřebitelské smlouvy, to opravdu není jasné, protože o podobném případu dosud nerozhodoval soud, a dokud nějaký soud nerozhodne, tak tu jistotu mít nebudeme,“ uzavírá právník svou radu.

Dům developerovi v záruční lhůtě můžete také vrátit

Problém s vadami u „neobvyklého zboží“ má i další posluchač Radiožurnálu. Koupil si byt v novostavbě, kvůli závadám v něm ale nemůže bydlet. Firma, která mu byt prodala, navíc ani nejeví snahu vady odstraňovat – poté, co je náš posluchač nahlásil, ani neposlala technika si byt prohlédnout.

I tento posluchač má podle právníka nárok od smlouvy odstoupit. „I Nejvyšší soud opakovaně judikoval, že byt stejné zboží jako jakékoliv jiné, pokud ho koupíme od podnikatele – developera,“ vysvětluje advokát Pavel Říčka.

Zákazník si jen musí ohlídat, aby reklamaci podal správně – tedy písemně uvedl, jakou závadu reklamuje a kdy reklamaci podává – a aby reklamoval včas.

„Vadu musím reklamovat v záruční době a měl bych ji reklamovat bez zbytečného odkladu, když se ta vada vyskytne nebo když ji zjistím,“ zdůrazňuje advokát. Pokud totiž s oznámením zákazník otálí, může se developer hájit, že škoda vznikla prodlením a zákazník je za ni minimálně spoluzodpovědný.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio