Nedejte se: Na poplatky za rozbalení zboží nemá eshop právo

26. červenec 2015
Žurnál servis

Na Žurnál servis se obrátil posluchač kvůli problému při nákupu přes internet. Zboží asi za tisícovku zakoupil online, doma vybalil a bez použití vrátil zpět obchodníkovi; ten mu ale odpověděl, že si za vrácení účtuje 300 korun poplatku a vrátí jen 700. Má na to právo? Radil Miloš Borovička, právník dTestu.

Jeho odpověď je jednoznačná: nemá. To, že zboží objednané na internetu rozbalíte, je samozřejmé a nutné. „Lhůta pro odstoupení od smlouvy u smluv uzavřených přes internet slouží k vyzkoušení věci, a to dost dobře není možné bez toho, aby spotřebitel věc vybalil,“ vysvětluje právník.


Nový občanský zákoník
§ 1831
(1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, zašle nebo předá podnikateli bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, zboží, které od něho obdržel. (...)
(2) Podnikatel může po spotřebiteli požadovat pouze úhradu nákladů stanovených tímto zákonem.
§ 1832
(1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. (...)
§ 1833
Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.

A dodává, že lépe by na tom podnikatel nebyl ani v případě, že bychom si zboží chtěli koupit v kamenné prodejně.

„Nárok na předvedení věci máme i v normálním obchodě – prodávající nám ze zákona musí předvést jeho funkčnost, což by opět bez rozbalení nešlo. Tím spíše to tedy platí při prodeji na dálku.“

Našemu posluchači Borovička jednozačně doporučil, aby se nedal a snížení vracené částky o třetinu se bránil.

„Doporučuji se proti postupu ohradit a vyzvat prodávajícího k doplacení celé částky. Ten nejen, že má vracet celou kupní cenu, ale i poštovné, které jsme mu zaplatili,“ zdůrazňuje právník.

A v případě, že by si člověk nebyl jistý, jak na to, může požádat o pomoc spotřebitelské organizace: tyto porady jsou jejich denním chlebem. A pomáhají i v případě, že obchodník nereaguje tak, jak by měl.

„Pokud to nepůjde po dobrém, můžeme se pokusit pomoci skrze naší bezplatnou poradnu či službu Vaše stížnosti,“ vysvětluje právník.

Čtěte také

Obchodník může část ceny spotřebiteli strhnout – ale rozhodně ne v případě, kdy zboží jen vybalil a nepoužil. „Pouze v případě, že by kupující zneužil svého práva na vrácení a zboží by používal způsobem, který odporuje běžnému vyzkoušení a zboží poškodil,“ konstatuje Borovička.

Toto ustanovení chrání prodejce v situacích, kdy si například zákazník „koupí“ fotoaparát, navigaci nebo počítač, absolvuje s ním dovolenou nebo jednorázovou akci, a pak přístroj vrátí – třeba i s poškozeným softwarem, znečištěný od písku nebo se soukromými daty v paměti.

„E-shop rozhodně nelze zaměňovat s půjčovnou, a pokud zboží používáme a poškodíme, nemůžeme počítat s tím, že dostaneme zpět celou částku,“ upozorňuje právník na povinnosti zákazníků.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio