Servis vám nesmí smazat data z nosiče. Má to ale háček

17. prosinec 2014
Žurnál servis

Žurnál servis radil posluchačce, která měla problém s opravou svého externího disku. Přestal fungovat a ona ho odnesla do servisu s tím, že chce zachovat data, která na nosiči jsou. Firma disk opravovala, prohlásila ho za nepoužitelný, data během opravy smazala a posluchačce dala nosič nový. Je tento postup v pořádku? Ptali jsme se Gerty Mazalové, předsedkyně Sdsružení obrany spotřebitelů - Asociace.

Odpověď na otázku, zda servis nepochybil, není zcela jednoznačná. „Samozřejmě si myslím, že servis nepostupoval správně, ale je zde otázka, zda data posluchačky mohla být nějakým technickým způsobem zachráněna. Pokud zachráněna být mohla, pak je servis povinen takovou záchranu provést, protože jinak by odpovídal za škodu, kterou spotřebitelce způsobil,“ vysvětluje Mazalová.


Některé servisy nabízejí přímo i záchranu dat jako službu, ale ta služba bývá dražší.

Jiná věc samozřejmě je, zda a jak by spotřebitelka prokázala, že utrpěla škodu – a jak by ji vyčíslila a doložila. „Zákon stanoví, že škůdce je povinen nahradit škodu, a to tak, aby vše uvedl v předešlý stav, a nebo v penězích. V případě ztráty dat to uvedení v předešlý stav možné není, a v penězích může být škoda, kterou spotřebitel utrpěl, nevyčíslitelná. Jak chcete ocenit fotky z dovolené? Kolik stojí dokumenty do práce? To se velice špatně vyčísluje,“ upozorňuje předsedkyně SOS-Asociace.

Pokud chcete podobné škodě předejít, měli byste v zásadě udělat dvě věci. Za prvé: data z nosiče si před jeho opravou zkopírovat jinam. „Spotřebitelům jednoznačně doporučujeme data zálohovat,“ radí Mazalová.

Za druhé: při předání nosiče do opravy si nechte písemně povrdit, že servis za data ručí. „Doporučujeme dopředu písemně sjednat závazek servisu k záchraně takových dat, a dopředu i dohodnout jejich hodnotu. Bohužel, podle naší zkušenosti k tomu v praxi servisy nejsou příliš svolné,“ varuje předsedkyně SOS-Asociace.

A co dělat, když už o nějaká data přece jen přijdete, a nechcete se „vzdát bez boje“? Budete muset před soudem vyřešit, jakou škodu jste utrpěli. „Servis musí podle našeho názoru prokázat, že ztrátě dat se zabránit nedalo; jestliže se jí zabránit dalo, tak je povinen data zachránit, jinak je odpovědný za škodu. Její výši by ale musel posoudit zřejmě soud,“ uzavírá Mazalová.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio