Vyzvedl jsem zboží z eshopu v kamenné prodejně. Můžete ho vrátit, ujišťuje právník

29. srpen 2015
Žurnál servis

Na Žurnál servis se obrátila posluchačka, které připadá podezřelé chování obchodníka, u kterého nakoupila. Objednala v eshopu dárek pro člena rodiny s tím, že si ho osobně vyzvedne v kamenné prodejně firmy. Tam ale prodavačka trvala na tom, že před zaplacením zboží vybalí a předvede, zda je funkční. Může zákaznice rozbalení dárku odmítnout? Ptali jsme se právníka dTestu Miloše Borovičky.

Důvod, proč prodavačka chce zboží předvést, i když jde o dárek – a tedy by ho naše posluchačka chtěla mít nedotčený – opravdu nemusí být košer. „Některé eshopy se snaží zákazníky zbavit práva na odstoupení, a tvrdí, že smlouvu s nimi uzavírá až na prodejně, a tudíž nárok na odstoupení nemá,“ potvrzuje Borovička.


K ustanovením, která by obcházela zákon a která by zbavovala zákazníka práva na odstoupení, se přihlížet nebude.

Nicméně bez ohledu na předvedení – pokud si posluchačka zboží zakoupila přes internet a v prodejně jen vyzvedla, bude mít nárok na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. „Není důležité, kde si to člověk vyzvedne, ale jakým způsobem komunikuje a jakým způsobem uzavírá smlouvu,“ vysvětluje právník.

Na druhou stranu, i když by člověk na případné odstoupení od smlouvy nárok měl, je zbytečné si komplikovat život a pořizovat zboží v obchodě, který na zákazníky zkouší „finty“ a vracení zboží znepříjemňuje neoprávněnými ustanoveními.

„Je třeba si vždycky přečíst obchodní podmínky, alespoň ta nejdůležitější ustanovení – a popis toho, v jakém momentu dochází k uzavření kupní smlouvy, k nim patří. Pokud si je přečteme a zjistíme, že obchodník nějak kličkuje a snaží se nás práva zbavit, tak si musíme říct: pozor, tady může být problém. V případě, že bychom odstoupení potřebovali, nejspíš bychom se ho dovolali, ale je to zbytečná komplikace, je lépe si vybrat eshop, který se nás nesnaží zbavit našich práv,“ uzavírá Borovička.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio