Vít Pohanka: Jak v Americe brojí proti holčičímu vkusu

Firma Lego přišla na americký trh s novinkou: představila stavebnici navrženou speciálně pro holčičky. Namísto vděku však proslulý výrobce sklidil rozhněvanou petici rozhořčených uvědomělých rodičů. Stavebnice je na jejich vkus až příliš „holčičí“.

Čtyři roky marketingového výzkumu renomované firmy přinesly až překvapivě nepřekvapivý závěr: holčičky ve věku kolem 4–5 let mají rády pastelové barvy a ze všeho nejvíc růžovou. Spíše než klasické legovské zakulacené postavičky se jim líbí o něco větší figurky vysloveně ženských tvarů. Nebo alespoň takové, které připomínají dospívající dívky s pěkně dlouhými vlásky.

Výrobce hraček vyhověl poptávce a uvedl na trh stavebnice s patřičnými atributy. Malé dívenky si teď můžou postavit salón krásy, rozmístit v něm své umělohmotné hrdinky, které mají v rukou namísto klasického nářadí nebo zbraní rtěnku, případně aspoň kabelku.

K mání je i veterinární ordinace s malým pudlíkem nebo romantickým koníčkem. A také figurka krasavice Sophie s elegantním kabrioletem, kterou byste v reálném životě potkali nejspíš někde u kalifornských pláží nedaleko Malibu. Nemusím asi dodávat, že vše v pastelových barvách. Prim hraje samozřejmě růžová.

Reakce na novou hračku na sebe nedala dlouho čekat. Ale nebyla taková, jakou by si asi šéfové Lega přáli. Už skoro 50 tisíc angažovaných amerických rodičů podepsalo petici, která vyzývá firmu, aby přestala dívkám servírovat podobné stereotypy. Téma se začalo propírat v médiích, hojně se o něm diskutuje na webu a sociálních sítích.

Někteří podepsaní rodiče, ale i aktivistky, které vůbec žádné děti nemají, by zjevně chtěli růžové hračky pro holčičky úplně vymýtit. Tak trochu jim rozumím. I mně leze na nervy, že moje čtyřletá dcera v obchodě zamíří neomylně k tomu zboží, které se takhle trapně dívkám jejího věku podbízí. Jedno, jestli jsou to růžové bonbóny, botičky, nebo třeba první koloběžka.

Jenže se obávám, že podobné kampaně a petice v duchu politické korektnosti k ničemu nevedou. Ať chceme, nebo nechceme, holčičky budou mít rády růžové hračky a stavebnice s panenkami podobnými Barbie spíš než s hasiči a policejními stanicemi a auty.

Firma Lego si to potvrdila ve čtyřletém výzkumu. Bez ohledu na negativní reakce si teď možná může v konečném důsledku mnout ruce. O petici proti jejím holčičím stavebnicím se mluví, píše, horlivě debatuje. Jestli je něco pravdy na moudrosti, že každá reklama je dobrá reklama, nebude mít s jejich odbytem problém ani tady v Americe.

autor: vpo
Spustit audio