FOTO: Miro Žbirka nahrával v Abbey Road. Natáčeli tu i Beatles nebo Pink Floyd

Těžko bychom na světě hledali slavnější hudební studio než Abbey Road. Slavné nahrávky tam vznikaly už dlouho předtím, než studiu a nedalekému přechodu dali přímo kultovní status Beatles. I dnes natáčejí v severním Londýně své písničky slavní interpreti. Vzniklo tam také nejnovější album Miroslava Žbirky. Ten se nikdy netajil svou láskou k Beatles, a tak pro něj už samotná přítomnost v Abbey Road byla a je něčím mimořádným.

„Poprvé jsem slyšel Mira zpívat u mě ve studiu, kdy sem napochodoval a zazpíval Love Shines. Hned mi bylo jasné, že je to báječný muzikant a skvělá písnička, a tak jsem řekl, že bychom mohli spolupracovat,“ vzpomíná hlavní producent slavných studií Rob Cass.

Toho dnes s Mirem Žbirkou spojuje nejen hudba, ale i přátelství. Pozitivní chemie mezi těmi dvěma si nejde nevšimnout. „Jako producent poznáte během prvních 15 nebo 20 vteřin, jestli to v sobě někdo má, nebo ne. Je to otázka tónu, kvality přednesu, toho, jak zpěvák rozumí vlastnímu hlasu. U Mira jsem odfajfkoval všechny tyhle kolonky. Měli jsme společný cíl udělat co nejlepší desku. Já chápu, co Miro chce. A on mi zase hodně důvěřuje,“ vysvětluje.

Čtěte také

Z hudebního svatostánku mohly být luxusní byty

Abbey Road, to je katedrála hudby

„Někdy, když pracuju hodně dlouho do noci a zůstanu tady úplně sám, jako bych vnímal duchy téhle budovy. Hlavně ve slavném studiu číslo dva mívám při slabém osvětlení pocit, že slyším hudební kouzlo, které se line ze zdi. Studio číslo tři je taky mimořádné místo. Pink Floyd tam třeba natočili Dark Side of the Moon. Věřím, že hudba každého umělce se nějakým způsobem vsákla do zdi. A ty nádherné zvuky jsou tam ukryté. Abbey Road, to je katedrála hudby,“ podotýká.

Přitom stačilo velmi málo a z hudebního svatostánku dnes mohly být luxusní byty. Pod tlakem vlády a hlavně veřejnosti ale před pár lety společnost EMI kultovní prostory nakonec bohatému developerovi neprodala. Dnes je Abbey Road 3 památkově chráněnou budovou a součástí anglického kulturního dědictví. Stejně jako přechod.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio