Není smrk jako smrk. Z některého se stala gondola nebo hudební nástroj, ukazují ve Val di Fiemme

Ze dřeva z italského Val di Fiemme vyráběl housle už slavný Antonio Stradivari. Tamní horské smrky jsou mezi výrobci hudebních nástrojů ceněny dodnes. A tak na úpatí Dolomit vznikají rezonanční desky pro klavíry, housle a kytary.

Rezonanční dřevo z alpských červených smrků, které rostou na svazích kolem údolí Val di Fiemme, využívají výrobci strunných hudebních nástrojů pro jejich skvělé vlastnosti už celá staletí. Místní obyvatelé jsou na historii spojenou s Antoniem Stradivarim právem hrdí. Jak připomíná Stephania, průvodkyně v prostorách muzea biskupského paláce v Cavaleze, zdejší dřevo se proslavilo i jinak.

„Dřevo z našich smrků používali Benátčané ke stavbě lodí. Jak jistě víte, Benátky jsou město vybudované na laguně. Obří dřevěné kůly, na kterých ulice a domy stály, pocházely právě z našich smrků,“ popisuje.

Žádné pomůcky. Vystačíme si se zkušenostmi

Místní společnost Ciresa od 50. let vyrábí rezonanční desky pro housle, violoncella, mandolíny, loutny nebo klavíry. „K výrobě hudebních nástrojů se hodí pouze dva nebo tři stromy z tisíce, které mají ty správné vlastnosti. Vybíráme je bez použití zvláštních pomůcek. Vystačíme si se zkušenostmi a pečlivým obhlédnutím stromu. Ale naše unikátní dřevo už opakovaně zkoumali v řadě výzkumných ústavů,“ vysvětluje Fabio Ognibeni.

Čtěte také

Než z poraženého stromu vznikne hotová rezonanční deska, uplyne minimálně rok a půl. „Musí se ještě řadu let sušit podle toho, pro jaký nástroj je určená. Pro výrobce houslí například dřevo schne minimálně pět let,“ přibližuje.

Můžete poslouchat rock i jazz

„Máme tu 12 tisíc desek na housle. Tohle je například deska pro housle první třídy z roku 2000. Je velice lehká a má za sebou 16 let schnutí,“ ukazuje.

V dílnách tu ale vznikají také unikátní rezonanční desky nazývané „opere sonore“ sloužící přímo k poslechu hudby. Představte si dřevěnou desku ve tvaru Spojených států, která je víc než metr dlouhá a zhruba 70 centimetrů široká. Stojí na stojanu a z ní se rozléhá rovnoměrně do všech stran instrumentální hudba. Člověk má tak trochu pocit, jako by stál před hudebním nástrojem.

Interiér továrny v Dolomitech

„Každá deska je ručně dělaný unikát. Můžete na ní poslouchat třeba i rokovou hudbu nebo jazz, ale nejsilnější zážitek je poslech jakékoliv akustické hudby,“ přibližuje Fabio Ognibeni před rezonující deskou.

autor: sed
Spustit audio