Demonstrace pro českou cyklistku

Každý pátek se scházejí římští cyklisté na místě, kde 29. října srazil automobil 28letou Češku. Eva byla jejich kamarádka a milovala jízdu na kole stejně jako oni. Na kole jezdila i do práce a právě při návratu ze zaměstnání ji na široké ulici Fori Imperiali srazilo auto. Eva nezemřela na místě a řidič neujel, jak dříve tvrdila italská média, než ztratila zájem o jednu z mnoha silničních nehod, ke kterým dochází v Římě každý den. Eva zemřela o dva dny později v nemocnici.

Cyklisté se scházejí v místě nehody každý listopadový pátek. Zrodila se tak forma spontánního protestu proti bezohlednosti řidičů a lhostejnosti úřadů vůči cyklistům i chodcům. Jakoby mělo věčně platit, že bez auta jste nikdo.

Přibližně v polovině dlouhé a široké ulice Fori Imperiali v Římě můžeme vidět kytici slunečnic uvázanou vysoko na sloupu pouličního osvětlení i spoustu dalších květin a svíček, které připomínají Evu z Moravy.

Na místě tragické nehody se schází pár stovek lidí. Jde o spontánně svolaný sraz, protest proti bezohlednosti řidičů a lhostejnosti magistrátu vůči cyklistům i chodcům. Někdo jen položí květiny nebo zapálí svíčku, jiný se zdrží a rozdává letáčky projíždějícím automobilistům anebo živě diskutuje. Až do poloviny široké vozovky leží položená kola. Nad nimi je transparent s ironickým nápisem: Řím, město únosné úmrtnosti.

Únosné? Každý rok umírá na italských silnicích přes 350 cyklistů. Sniž rychlost! píše se na jednom z letáčků, které dvě dívky rozdávají projíždějícím automobilistům. Když automobil jede rychlostí nad 50 km za hodinu, náraz je pro chodce nebo cyklistu vždycky smrtelný. Když jedeš rychle, můžeš zničit lidský život a zničíš i ten svůj - píše se na dalším z letáků.

"Tohle je náš největší nepřítel," ukazuje bloger a cyklista Paolo Bellino na projíždějící velký stříbrný SUV. "Lidé si kupují velká auta, protože se v nich cítí bezpečně. Pro chodce nebo cyklistu je ale srážka s automobilem smrtelná. Stačilo by snížit rychlost, pak by nikdo nepotřeboval takový tank. Jenomže řidiči nechtějí snižovat rychlost a kupují si automobily jako SUV. Kdo není jako oni, může klidně skončit pod koly," pokračuje rozhořčeně.

K cyklistům přichází zástupce magistrátu. Chce je přesvědčit, aby protest pořádali oficiálně na náměstí, kde nebudou překážet provozu. Má však trochu problém. Neví, s kým by měl mluvit, protože protest zorganizovali blogující cyklisté, kteří se domluvili prostřednictvím internetu, a proto ani neexistuje hlavní organizátor.

Jde o spontánní demonstraci a účastníci chtějí dělat problémy, aby si někdo všiml, že existují. "Řím je jediné evropské velkoměsto, které nemá žádný plán pro cyklostezky a cyklistům nijak nepomáhá. Chceme dát magistrátu jasně najevo, že máme právo na bezpečnou jízdu," říká jeden z demonstrantů.

Sleduji chvíli čtyři karabiniéry, kteří zde musí mírnit řidiče objíždějící položená kola. Mám dojem, že jim jsou cyklisté sympatičtí, protože nijak nebrání v rozdávání letáčků a ani nechtějí, aby vyklidili vozovku.

"Jsme v absurdní situaci," myslí si Claudio, také bloger a cyklista. "Když přijedete na římské letiště ve Fiumicinu, nejprve uvidíte velký billboard s reklamou na automobil Dodge Nitro s nápisem La strada é di chi se la prende, v překladu Silnice patří tomu, kdo si ji ovládne. Přitom římský magistrát vyzývá turisty, aby se po městě projeli na kole."

Vychází město cyklistům vstříc? "Kdepak," odpovídá cyklistka Marta. "Připravili jsme spoustu návrhů a plánů, ale vždycky je někdo potopil. Například na téhle silnici, kde dokončili úpravu před měsícem, mohl být pruh pro cyklisty, ale není. Ne, magistrát pro cyklisty nedělá vůbec nic. Proto se organizujeme a chceme realizovat právnické okénko pro cyklisty a chodce, což bude užitečné pro každého, kdo se stane obětí silniční nehody. Je k zlosti, když si pomyslím, že se ve většině případů jedná o nehody, ke kterým vůbec nemuselo dojít," dodává nakonec.

mapa
Zvětšit mapu: ulice Fori Imperiali
autor: vlu
Spustit audio