Pařížskému starostovi by se líbilo nábřeží Seiny bez aut

Že by Paříž byla úplnou oázou zeleně, to se říct nedá. I když je desetimiliónová metropole plná aut a skútrů, najdou se i místa, kde se dá bez obav jezdit na kole, jsou tam stezky pro bruslaře a dostatek prostoru pro petanque. A Pařížané rádi diskutují o rozvoji svého města. Radnice jim nabídla debatu nad projektem nazvaným Břehy Seiny. Kus by se měl zcela uzavřít pro automobilovou dopravu.

Stojím v centru Paříže na levém břehu řeky Seiny. Za mnou Musée d'Orsey, přede mnou Almský most. Po nábřeží projíždí jedno auto za druhým, a to ve dvou pruzích. Za hodinu byste jich tu spočítali na dva tisíce.

Pařížský starosta Bertrand Delanoie je mužem odvážných projektů. V létě otevírají na břehu Seiny pláž, každou neděli zase zavírají část nábřeží pro auta, aby tam mohli poklusávat běžci, jezdit bruslaři, cyklisté nebo se lidé jen tak procházeli, aniž by na ně někdo troubil. A kdybych se postavil na toto místo za dva roky?

„Projekt, který navrhuji, se týká 15 hektarů podél Seiny. Z nich 4,5 hektaru by bylo úplně bez aut,“ říká přesvědčivě starosta Paříže Betrand Delanoe. „Chceme prostě vrátit nábřeží chodcům,“ dodává.

Takže za dva roky, tady na tomto místě posedíme v kavárně, projedeme se na kole nebo na bruslích. Starosta plánuje na řece Seině umělé ostrůvky plné zeleně, dokonce i plovoucí letní kino s hledištěm na nábřeží. Je to projekt budoucnosti a taky návrat do minulosti, kdy se podél Seiny korzovalo, byl tu klid a nikdo nikam nespěchal. Ale vyprávějte tohle řidičům.

„Osobně si myslím, že je to hloupost,“ říká mi řidička, která se právě chystá nastoupit do svého auta. „Budou se ještě více tvořit dopravních zácpy. Vždyť se podívejte, jak to tady ve špičce vypadá. Že se bude u Seiny lépe dýchat? Když ulice za rohem bude zacpaná auty? Tomu nevěřím,“ rozčiluje se.

„Že pomůžeme životnímu prostředí tím, že uzavřeme nábřeží Seiny pro auta? Nesouhlasím,“ připojuje se muž, který pracuje kousek odtud v Musée d'Orsey. „Není prostě možné přesměrovat tisíce aut, která tudy denně projedou, do sousedních ulic, kde už je beztak velký provoz,“ vysvětluje.

„Je to dobrá věc,“ zastává se projektu student, který chodí každé ráno běhat podél Seiny a pěší zóna by se mu moc líbila. „Je to progresivní plán a jsem moc zvědav na radu města Paříže, která o tom má v červenci rozhodnout, jak bude čelit tlaku všech těch různých sdružení a asociací automobilistů a také kde na to vezme prostředky,“ říká student.

Pařížský starosta ví, že si nesmí řidiče rozzlobit. Nechal tedy spočítat časy, kolik by trvala jízda autem po nábřeží. Na pravém břehu, kde by světelné semafory měly provoz jenom omezit, by se podle propočtů starostova týmu prodloužila doba jízdy ve špičce z 31 na 37 minut. Tady na levém břehu mezi nádražím Austeriltz a stanicí metra u Eiffelovy věže by se jezdilo o šest minut déle.

Do června se mají k projektu vyjádřit radnice místních okrsků. A hlavně policejní prefektura. Ta má právo veta. A když plány nevyjdou, určitě si činorodý Bertrand Delanoe vymyslí další smělý projekt. Ostatně za dva roky budou ve Francii prezidentské volby.


Zvětšit mapu: nábřeží Seiny v Paříži
autor: jap
Spustit audio