Kotel německých fanoušků je u Braniborské brány

Stamilióny lidí po celém světě propadly fotbalovému šílenství. Také u našich západních sousedů s úspěchem národního týmu fotbalová horečka stoupá. Jen těžko by se našel člověk, který by netušil, že se v těchto dnech koná fotbalové mistrovství světa.

Na rozdíl od Američanů, Švýcarů nebo Turků si Němci vlajky normálně nevyvěšují. Vyjdete-li ovšem teď na ulici, okamžitě vás trkne do očí záplava žluto-červeno-černé. Dovedete si představit, že váš soused, seriózní ministerský úředník, si ozdobí auto vlaječkami a do národních barev oblékne i zpětná zrcátka? To se tu děje zcela běžně.

Nepřekvapí, že obchod s fotbalovými suvenýry je v Německu obrovským byznysem. Ideálním místem jsou fanzóny. Ta berlínská, u Braniborské brány, pojme 200 tisíc fanoušků. O možnost umístit sem stánek se svádí tvrdý boj.

Němečtí fanoušci u Braniborské brány

„Nejvíc na odbyt jsou girlandy a také paruky. V den, kdy hrají Němci, se jich prodají stovky,“ říká mi jeden z prodavačů. Při zápase Japonsko–Paraguay se k němu nikdo nehrnul, ale při utkání domácích se v zóně najde jen málokdo, kdo není v národních dresech, nemá s sebou vlajku a nemá na tváři, rukách nebo nohách alespoň malou trikolóru.

Svou polívčičku si přihřáli i mnozí umělci. Písní na podporu svěřenců Joachima Löwa vzniklo hned několik. Vítězství německých fotbalistů by si přála i ministryně pro rodinu Kristina Schröderová. Její důvody ovšem nemají s fandovstvím nebo ziskem titulu co dělat.

V Německu dramaticky klesá porodnost. Situace se prudce zlepšila devět měsíců po minulém šampionátu, kdy Němci získali bronz. Paní ministryně doufá, že při podobném úspěchu národního týmu by si mladé německé páry mohly pořídit celoživotní suvenýr.

Buchta v německých barvách

Fotbal už dávno není jen mužskou záležitostí. S chutí ho sledují i ženy, a to bez ohledu na věk. „Přijde mi bláznivé, co tam ti mladíci předvádějí, ale je to zábavné,“ říká mi starší paní, která spolu s kamarádkou vyrazila na procházku do berlínské fanzóny. Zápas Německo–Argentina ovšem budou sledovat doma v klidu.

Ovšem opravdu v klidu? Vuvuzely zaplavily Německo. Obchodníci je přidávají jako suvenýr k chipsům, pivu i plážovému vybavení. V den hry černo-bílých mladí trénují svá hrdla už od rána. Nepříjemnému zvuku se nedá uniknout.

Uniknout se nedá ani fotbalovému šílenství. Zapojili se do něj všichni. Přijdete do květinářství, a ejhle! Smějí se na vás růžičky v malém pěkném květináči ve tvaru fotbalového míče. Na fotbalové motivy člověk narazí i tam, kde by to nečekal. Třeba v pekařství: chleba ve tvaru mičudy, kobliha se zabodnutou píšťalkou a žluto-červeno-černá buchta, navíc za čtyři eura (103 Kč). To vážně někdo kupuje? „Samozřejmě, že se prodávají,“ podivuje se mojí otázce prodavačka.

Fanzóna u berlínské Braniborské brány

Fotbal už dávno není jen zábava. Každé pětisté euro v německém HDP vytváří profesionální fotbalový byznys. Úspěch národnímu týmu tak přejí němečtí ekonomové nejen z čistě fandovských důvodů. I fotbal dokáže ekonomiku pěkně rozhýbat.

<iframe width="680" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.cz/maps/ms?num=1&amp;hl=cs&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ie=UTF8&amp;msa=0&amp;msid=100285124621005192596.00048a6589860929fc6b8&amp;ll=52.517057,13.41774&amp;spn=0.146244,0.466919&amp;z=11&amp;output=embed">mapa</iframe><br /><small>Zobrazit <a href="http://maps.google.cz/maps/ms?num=1&amp;hl=cs&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ie=UTF8&amp;msa=0&amp;msid=100285124621005192596.00048a6589860929fc6b8&amp;ll=52.517057,13.41774&amp;spn=0.146244,0.466919&amp;z=11&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">fanzónu u Braniborské brány v Berlíně</a> na větší mapě</small>
autor: kls
Spustit audio