Výbuch islandské sopky inspiroval vůni nového parfému
Sopku si nemusíme spojovat jenom s životu nebezpečnými přívaly žhavé lávy a oblohou zatemněnou popelem. Někde sopečná činnost přitahuje turisty s fotoaparáty, jinde ji umí využít k vytápění domů. Tohle všechno dobře znají a dokonale zvládají například na Islandu. Tamní ženy našly dokonce způsob, jak díky sopkám posílit svůj šarm.
Když se na jaře dramaticky probudila k životu islandská sopka Eyjafjallajökull, zasáhla vulkanická činnost doslova celý svět. Nejen v Evropě, ale dokonce i v daleké Austrálii nebo ve východoafrické Keni se skoro zastavil letecký provoz. Ekonomové počítali obrovské ztráty a opět se mluvilo o tom, jak příroda zasahuje do chodu moderní civilizace.
Ne všichni však sopky proklínají. Kromě toho, že jsou magnetem pro turisty, pro ně přímo na Islandu našli i jedno hodně unikátní využití. Z ledovcové vody a sopečného popela vyrábějí parfémy!
„Jsem velkým fandou islandské přírody. Dává mi jakousi specifickou energii a sílu a to jsem také chtěla do svého parfému přenést,“ vysvětluje mi Sigrun Gudjónsdóttirová, proč sopečný parfém nechává vyrábět. Majitelka společnosti, která se donedávna zabývala jen módní obuví a kabelkami převážně z rybí kůže, přitom v ruce drží lahvičku s parfémem žluté barvy. A protože má být tato voňavka především suvenýrem, nechybí na hrdle flakonku úlomek islandské lávy.
„Chtěla jsem vyzkoušet něco nového a zároveň jsem ženám z různých koutů světa chtěla nabídnout stejný požitek, jaký každodenně zažívám,“ přibližuje 29letá Sigrun, která rozhodně ví, co chce. Firmu Gydja založila před třemi lety a letos v lednu obula boty z její produkce i slavná Paris Hiltonová.
Parfém je velice kvalitní a má velmi příjemné citrónovo-vanilkové aroma. Vůní je v něm ovšem mnohem více. Postupně se prý rozvinou celkem tři úrovně. „Většině lidí se vůně líbí, protože je svěží, ale zároveň elegantní. Nejdříve cítíte citrus a asi po pěti minutách bude vůně víc vanilková a santalová. Jednoduše se postupně mění,“ popisuje majitelka společnosti.
A co na tuto novinku říkají v islandských parfumériích? „Myslím, že to je velmi dobrý nápad. Turisté si takový parfém určitě koupí. Islanďané ovšem dávají přednost spíš francouzským, americkým a italským vůním. Pro cizince bude možná navíc problém vyslovit název Eyjafjallajökull,“ myslí si jedna z prodávajících.
Výslovnost jména islandské sopky je skutečně obtížná i pro Čechy. Také většina redaktorů Radiožurnálu se ho během sopečných dní zdráhala vyslovovat. Sigrun proto jako hlavní název vybrala jen tři nejdůležitější písmena z názvu – EFJ. V Česku by měl být nový parfém k dostání během prosince, dozvídám se od majitelky společnosti.
A snad právě proto, že Eyjafjallajökull zasáhla primárně letecký provoz, podnikatelka Sigrun počítá s tím, že se parfém bude prodávat hlavně v bezcelních zónách mezinárodních letišť.