Křížem krážem Amerikou v historické tatrovce

Projet napříč Amerikou od východu na západ je velký cestovatelský zážitek. Seznámíme vás s Kanaďanem, který neprojel Spojené státy jen od východu na západ, ale přidal také cestu k Severnímu ledovému oceánu a na jih do Kalifornie. To všechno dokázal v historické Tatře 87 z moravské Kopřivnice.

„Tatry mi učarovaly, když mi bylo asi 16 let,“ vypráví John Long, na první pohled energický Kanaďan ve středním věku, kterému založení úspěšné softwarové firmy zajistilo slušnou předčasnou penzi, v níž se může naplno věnovat svému koníčku, historickým tatrovkám.

Sám si několik pořídil a začal jezdit do České republiky na srazy jejich majitelů. Na jednom z nich se seznámil s Erikem, synem legendárního konstruktéra Hanse Ledwinky. Právě on mu řekl o cestovatelích Jiřím Hanzelkovi a Miroslavu Zikmundovi, kteří v tatrovce procestovali Afriku a Jižní Ameriku.

Johna to inspirovalo. Řekl si, že když oni mohli projet Afrikou, proč by on nemohl projet Severní Amerikou. A protože není žádný troškař, rozhodl se projet Ameriku křížem krážem. Cestu nazval Turné tři oceánů, přičemž symbolickým křtem tatrovky mělo být smočení jejích pneumatiky postupně ve vodách Atlantického, Tichého a Severního ledového oceánu.

V době, kdy se John Long dozvěděl o historických tatrovkách, neměl o Česku ani potuchy

Nejdřív se John Long vypravil do Bostonu ve Spojených státech, odtamtud se vrátil do Toronta a vyrazil směrem na západ. Poté do Seattlu po dálnici číslo 80 napříč celými Spojenými státy. Po obřadném smočení předních pneumatik v Pacifiku se spojil s kamarádem Gary Cullenem, který je také majitelem Tatry 87. „Jsme v Kanadě jen dva,“ podotýká lakonicky John.

Společně se pak vydali do nejsevernější kanadské osady Tuktoyaktuk. Cestou s k nim přidaly Johnovy dvě děti a manželka Helena.

„Dá se tam dojet po jediné silnici. Je štěrková, měří 800 kilometrů a najdete na ní jen jedinou benzínovou pumpu,“ popisuje John. Cestou absolvovali zajímavé setkání. To když narazili na autobus českých turistů. „Češi nevěřili vlastním očím a ptali se, co dělají v Kanadě dvě tatrovky,“ vypráví s úsměvem John Long.

John s Garym si zase kladli otázku, co že to dělá tolik Čechů v severní Kanadě. Když pak namočili pneumatiky Tatry 87 do Severního ledového oceánu, řekli si, že by se mohli trochu ohřát. Obrátili se směrem na jih a nedali si pokoj, dokud nebyli v Kalifornii, v Los Angeles.

Poslední etapou cesty byl přejezd domů do Toronta, mimo jiné přes Údolí smrti, kde jsou opravdu vysoké teploty. A tatrovka to všechno zvládla.

S Tatrou 87 jezdili i slavní cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka

John Long vylíčil celou cestu ve zkratce. Trvala totiž mnoho týdnů a během ní musel John i Gary tatrovky mnohokrát opravovat a řešit nejrůznější problémy. Odvedli však naprosto unikátní cestovatelský výkon hodný obdivu. Inspirací jim při tom byla dvojice českých cestovatelů.

„Cítili jsme se úplně jako Zikmund a Hanzelka,“ dodává John Long s úsměvem.

Projet Severní Ameriku podobně, jako to udělali John Long s Garym Cullenem, je jeden z největších cestovatelských zážitků. Vzpomínky Miroslava Zikmunda, který spolu s Jiřím Hanzelkou cestoval v Tatře 87, si můžete poslechnout v následujícím záznamu.


Zobrazit trasu Turné tří oceánů v Tatře 87 na větší mapě

autor: vpo
Spustit audio