Kontroverzní výtvarnice zaujala Londýn

Britský premiér David Cameron je velkým fandou Tracey Emin. A tak si nedávno ve své úřadovně na Downing Street 10 nechal nainstalovat jedno z děl této kontroverzní umělkyně, konkrétně neonový nápis hlásající More passion, tedy Více vášně. I britská média zaujala retrospektivní výstava Tracey Eminové, která právě v těchto dnech vrcholí v prestižní londýnské Haywardově galerii.

„Název výstavy ,Láska je to, co chceš‘ pochází z písničky Mika Bolana, která pojednává o létajícím talíři – odvez mě a dej mi dceru. Je to v podstatě snění,“ říká osmačtyřicetiletá Tracey Emin. Její retrospektivní výstava v Haywardově galerii na jižním nábřeží Temže začíná vyšívanými barevnými dekami s nápisy rozvěšenými po zdech.

Je to nahlédnutí do filozofického instrumentáře Tracey Emin, která byla jako malá dívka znásilněna a stopy traumatu z této zkušenosti se promítají v jejích dílech. Výrazivem jsou penisy a vagíny v nejrůznějších podobách, sexuální sny. Centrálním výjevem v další místnosti je kresba sebeukájení ženy.

„Velice mě oslovuje autobiografická stránka jejího umění, ale nemám potěšení, když se na ně dívám,“ reaguje na umění Tracey Emin Londýňanka Diana. A na mou otázku, v čem vidí rozdíl mezi uměním a pornografií, odpovídá, že umění vyjadřuje pocity. Neobjektivizuje předmět, zatímco pornografie ano.

Tracey Emin se narodila v jižním Londýně v rodině kyperského Turka, který byl obchodníkem. Mládí prožila v přístavním městě Margate. Ve škole ji to nebavilo, raději chodila po plážích a vyhledávala lásku, jak říká v jednom z filmů, které výstavu doprovázejí.

Tracey Emin mají média ráda

A jaký je rozdíl mezi uměním a pornografií podle studentky klasiky Rihany? „Předpokládám, že záměrem pornografie je vzrušovat. Dílo Tracey Emin je explicitní, ale nedomnívám se, že jejím hlavním záměrem je lidi vzrušovat. Podle mě je to mnohem víc o ní samotné,“ myslí si studentka a dodává, že v díle Tracey Emin ovšem je také hodně hédonismu.

Celá jedna výstavní místnost je věnována neonům, kterých umělkyně vytvořila stovky. V galerii jsou jen některé z nich jako ukázky. Při prohlídce mezi zářivými nápisy si připadáte jako na procházce Londýnem nočních klubů. Intenzivní prožitky lásky a jejích nástrojů na každém kroku, Báječný penis je název jedné výšivky.

Výstavu si se mnou prohlíží mladý český malíř Hynek Martinec. Kde on vidí hranici mezi uměním a pornografií? „Když se podíváme do Sixtinské kaple na Michelangela nebo na Rubensovy obrazy, už na nich je nahota zjevně přítomná. Už tady si můžeme klást otázku, jestli je to pornografie,“ říká.

„Anebo můžeme jít hlouběji až k jeskynním malbám nebo Věstonické venuši. Sexualita je zkrátka v umění přítomna odjakživa,“ poznamenává český výtvarník. Na Tracey Emin podle něj může pobuřovat především to, že o sexualitě mluví naším jazykem a zcela otevřeně.

Instalace Tracey Emin na střeše Haywardovy galerie

Tracey Emin byla v roce 1999 poctěna prestižní Turnerovou cenou za neobvyklé dílo Má postel. Je to neustlaná postel s odhozenými použitými kondomy a zakrvácenými kalhotkami. Tímto dílem se proslavila i mezinárodně. Slavný exponát ovšem na výstavě nenajdete.

Nelze přehlédnout, že výstavu navštěvují hlavně Britové, cizinců sem zamíří jen málo. Jaké dojmy si z výstavy odnášel Hynek Martinec? „Angličany zajímá především její příběh. Chtějí vidět umučenou Tracey, která brečí, že nemůže mít dítě, že ji znásilnili a jak je to odporné. Není pro ně důležité, jak dílo technicky zpracovává,“ myslí si malíř.

„Všichni víme, že není skvělá kreslířka ani neumí skvěle malovat. Důležitý je ten silný osobní příběh,“ dodává s tím, že ho výstava přesvědčila. „Myslím si, že je dobře koncipovaná a že má smysl, co Tracey Emin dělá.“

Autobiografické prvky prostupují celým dílem Tracey Emin, která diváka šokuje svou naprostou otevřeností a upřímností. Když opouštím výstavu, pokládám si otázku, jestli odcházím umělecky obohacen. A musím říct, že spíš vyprovokován.


Zvětšit mapu: Haywardova galerie, Londýn

autor: mkc
Spustit audio