Bratislavané se dočkali. Vzpomínka na tramvajové spojení s Vídní ožila díky partě nadšenců

Na kávu a sachr do Vídně z Bratislavy elektrickou dráhou? V době první republiky to nebyl žádný problém. Sedmdesát kilometrů dlouhé spojení, jakýsi hybrid vlaku a tramvaje, začalo fungovat přesně před sto lety a skončilo na začátku druhé světové války. Od té doby na něj generace Bratislavanů jen nostalgicky vzpomínaly. Teď se ale do města vrátila původní lokomotiva legendární tramvaje.

Dnes v Bratislavě uslyšíte jen zvuk moderní tramvaje, která jezdí po městě. Před sto lety však vedly koleje až do Vídně.

Historii této trasy zná do detailu Roman Delikát: „Dálkových vlaků jezdilo za den šest, cesta do Vídně trvala asi dvě hodiny a jedenáct minut. Bylo to pohodlné, vagóny byly vytopené, osvětlené, a dokonce měly už i toaletu.“

Čtěte také

Mezi slavnými pasažéry byli například belgická princezna, korunní princ Karel Habsburský a také umělecká smetánka Vídně i Bratislavy. Trať byla slavnostně otevřena 1. února 1914.

Josef Majtáň lokomotivu tramvaje rekonstruoval dva roky

Splněný sen za 30 tun šrotu

Vzpomínku na tramvaje oživila parta nadšenců. Původní lokomotivu našel Roman Delikát v Rakousku úplnou náhodou:

„Začal jsem pátrat po osudu lokomotiv, které zůstaly v Rakousku. Jen tak pro zajímavost jsem napsal společnosti, která je vlastnila, jestli ještě nějaká existuje nebo jestli mi mohou poslat aspoň obrázek.“

Čtěte také

Přišla mu odpověď, že lokomotiva existuje a plánuje se její sešrotování nebo prodej. Roman Delikát okamžitě vyhlásil veřejnou sbírku, s přáteli rozjeli záchrannou akci a lokomotivu odkoupili za minutu dvanáct.

Soustruh, na kterém vznikaly díly pro rekonstrukci tramvaje, pochází ze 70. let

A cena? Stejná jako za 30 tun šrotu. Bratislavě se tak vrátil jeden ze symbolů města.

„Příběhy o tom, jak babička s dědečkem cestovali do Vídně na kávu, poslouchají celé generace. Dá se říct, že se z nich staly takové bratislavské pohádky. Lokomotiva se stala určitým zhmotněním snů celých generací,“ nebojí se silných přirovnání Roman Delikát.

Lokomotiva se znovu rodila na koleně

Elektrickou lokomotivu pak kompletně zrekonstruoval pan Jozef, majitel depa v Topolčanech. Náhradní součástky vznikaly v depu na starém soustruhu ze 70. let.

„Všechno, čeho jsme se dotkli, se nám sypalo pod rukama. Všechny náhradní díly bylo potřeba vyrobit na koleně, protože nic z toho už se v obchodě koupit nedá,“ shrnuje hlavní těžkosti restaurátor.

Čtěte také

Elektrická lokomotiva historické tramvaje už má nový lak, stojí v muzeu dopravy v Bratislavě a veřejnosti se slavnostně ukáže až příští týden. V muzeu by si přáli, aby u nich zůstala co nejdéle, a tajně doufají, že by k ní jednou mohly přibýt i vagóny.

To by se pak v nich prý hned vydali na sachr dort do Vídně.

autor: pev
Spustit audio