Československý letec z 2. světové už se do vlasti nevrátil. Dodnes žije ve Spojeném království

Jeho životní story by se nevešla ani do pěti příspěvků. Plukovník Miroslav Liškutín je poslední československý stíhací pilot z druhé světové války, který žije ve Spojeném království. Uznávanému letci a současně autorovi 16 knih je už 95 let. Náš zpravodaj a neoddiskutovatelný fanda letecké historie Jiří Hošek strávil s legendárním stíhačem půlku dne a doslova mu visel na rtech. Lepší seznámení s historií než zasvěcené vyprávění sympatického veterána prý rozhodně neexistuje.

Miroslav Liškutín zvaný Tony nebo Sir Galahad, rodák z Jiříkovic u Brna, je pohodlně zabořený do sedačky v obýváku svého domku v jihoanglickém Farehamu. Stejně jako kdysi prováděl elegantní zatáčky a výkruty, teď přechází ze vzpomínek na bojové operace na vyprávění o úspěších u slečen, jako třeba Francouzky Marie-Camille neboli Micam.

Miroslav Liškutín si ale nakonec našel manželku v Anglii, s níž vychoval dva syny, Miloše a Petra. Oproti dalším Čechoslovákům měl mladinký letec od začátku výhodu ve své jazykové výbavě. Jeho první kontakt s angličtinou přitom zprostředkoval Československý rozhlas.

Letecké operace připomíná film Tmavomodrý svět

Coby pilot britské 145. a později československých perutí číslo 312 a 313 se Miroslav Liškutín vždycky hlásil jako dobrovolník do akcí, které sice mohly přinést slávu a povýšení, ale taky smrt.

Čtěte také

Nositel britských řádů DFC a AFC, jakož i české Medaile Za hrdinství, mimochodem posloužil coby inspirace pro postavu Karla Vojtíška ve snímku Tmavomodrý svět. Popis některých operací Miroslava Liškutína ostatně připomíná filmový scénář.

Supermarine Spitfire, který si zahrál i ve snímku Tmavomodrý svět

Odvážného letce se opakovaně drželo štěstí, jako třeba když mu německý stíhač udělal obrovskou díru v křídle nebo když Liškutín nad Normandií svým spitfirem zavadil o strom.

Ve Spitfiru letěl v 93 letech

Miroslav Liškutín po roce 1948 rychle poznal, že mu v totalitním Československu pšenka nepokvete. Následoval proto svoji rodinu zpátky do Británie a znovu vstoupil do řad Královského letectva. Po pádu komunismu už na opětovný návrat reálně nepomýšlel.

Čtěte také

Se synem pana Liškutína Milošem si prohlížíme kalendář tvořený fotkami stále ještě letuschopných stíhaček Spitfire. Je fascinující, že se třemi stroji měl jeho otec fyzicky něco do činění.

I když za svou válečnou kariéru i mnohem pozdější leteckou dráhu vyzkoušel mnoho typů strojů, srdce Miroslava Liškutína, tluče právě v rytmu spitfiru. Toho slavného stroje, ve kterém se český stíhač naposledy proletěl ve svých 93 letech.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio