Co má společného Vetřelec s Amélií z Montmartru? Odpověď hledejte na výstavě v pařížském muzeu umění

Návštěvníci pařížského Montmartru mají v těchto dnech jedinečnou příležitost nahlédnout do světa pohádek, filmu a fikce. Výstava Jeana Pierra Jeuneta, francouzského režiséra, tvůrce slavného filmu Amélie z Montmartru, ale i spousty dalších snímků jako třeba Vetřelec: Vzkříšení, dokazuje, že lidská představivost nezná hranic.

Výstava jako by už od svého vstupu nechávala návštěvníkům nahlédnout do světa fantazie. Stačí poodhrnout závěs a vejdete doslova do říše pohádek.

Pařížanovi Pierrovi, který si s velkým zájmem prohlíží model vetřelce, vystavené předměty vracejí zážitky z filmů. Má prý pocit, jako by je viděl podruhé. A navíc mu expozice dává možnost přemýšlet o tom, jak se jednotlivé scény rodily.

Říše fantazie zvaná Caro/Jeunet

Jean-Pierre Jeunet miloval v dětství komiksy a kreslené knížky. Jako by od té doby vlastně ani nevyrostl – stále zůstává v dětském světě. Svědčí o tom vše, co vidím kolem sebe: kresby, model lodi, kolotoč i různé pohádkové postavičky.


Jean-Pierre Jeunet natočil filmy jako Město ztracených dětí, v němž bláznivý vědec krade dětem sny, dále poněkud morbidní Delikatesy nebo Galimatyáš o bandě zlodějíčků či Podivuhodnou cestu zázračného mladého T. S. Spiveta.

Jeunet dlouho spolupracoval s kreslířem Marcem Carem, a tak si řekli, že si společně zavzpomínají. Vznikla expozice, která je v pařížském muzeu umění La Halle Saint Pierre otevřena až do konce července.

Sběratel s dětskou duší

Michel, jeden z autorů expozice prozrazuje, že Jeunet má nejen dětskou duši a velkou představivost, ale nerad se loučí s předměty, které nechal pro své filmy vyrobit. Stal se z něj sběratel a řada exemplářů, které jsou na výstavě k vidění, je z jeho soukromé sbírky.

Výstava je jedinečná i tím, že představuje zajímavé předměty z Jeunetových filmů, které se nikdy nenatočily, protože byly příliš drahé.

Čtěte také

Při procházce expozicí se ocitám vedle Stephanie, která si fotí jeden předmět za druhým. Je tady prý úplnou náhodou – byla na výstavě ve druhém patře, když si všimla plakátu, a tak se ocitla v pohádkovém světě.

Nejraději má film Delikatesy, ale nemůže se vynadívat na kolotoč, který účinkoval v Amélii.

Věčná Amélie

V Jeunetově pohádkovém světě zapomenete na svět skutečný. Zvláště, pokud jste jako já, fanoušky režisérova nejznámějšího filmu Amélie z Montmartru.

Najdete tu samozřejmě trpaslíka, který se objevil na tolika pohledech, fotky z automatického fotolabu, kovovou krabičku s modely cyklistů, kterou našel Dominique Bretedau, či vzkazy z filmů jako Můžeš za mě zaskočit odpoledne či Rendez vous na východním nádraží.

Čtěte také

Prohlížíte si tyto předměty a před očima se vám znovu odvíjí příběh, který se odehrával jen pár metrů odtud – v ulicích Montmartru.

A znovu si uvědomujete, jak pravdivá jsou slova Alberta Einsteina, který – byť sám vědec – prohlásil: „Představivost je důležitější než vzdělání, protože vzdělání je na rozdíl od představivosti omezené.“

autor: jšm
Spustit audio