Děti v severním Londýně koledy nezpívají. Budou Britové slavit „nevánoční“ Vánoce?

Zima bez sněhu, to je jako Vánoce bez koled a další zvyků. U nás něco takového nehrozí, ale v Británii na některých státních školách s větším počtem dětí jiného vyznání ustupuje křesťanský svátek do pozadí.

Spojené království je proslulé svou tolerancí a politickou korektností. V zemi se silnou křesťanskou tradicí je to vidět i na připomínce vánočních svátků. Našeho londýnského zpravodaje Jiřího Hoška zajímalo, jak vypadají tradiční vánoční představení na státních školách. Na jedno takové v severním Londýně se zašel podívat.

Multifunkční sál, který se využívá i jako tělocvična, je plný rodičů. Všichni se dobře baví a na jevišti se odehrává vánoční představení na motivy jednoho z nejznámějších anglo-amerických pohádkových příběhů o Jackovi a stonku fazole.

Sarah Catonová, jedna z maminek a současně dlouholetá členka správní rady Stroud Green Primary School, připomíná, že se loni hrálo představení X-mas Factor a že se motiv narození Ježíše objevuje tu a tam v různých náznacích.

Čtěte také

Vyhýbáme se slovu Vánoce, lituje jedna z učitelek

„Škola je velmi tolerantní a multikulturní. Jsou tu děti ze všech možných zemí, náboženství i sociálních vrstev. Zdejší kantoři se tu snaží velmi přirozeným způsobem navodit pocit harmonie. Necítí potřebu říkat dětem, aby zpívaly vánoční koledy, které se tu mimochodem během tohoto týdne zpívat budou. Tohle je hlavně oslava konce trimestru. Někdo chce dělat vánoční představení a někdo zase ne. My se tady snažíme se respektovat právo na odlišnost,“ tvrdí Sarah Catonová.

Jenže ve škole to s tou harmonií a jednotným pohledem na věc není úplně pravda. Jedné z učitelek, která si nepřála, abych uvedl její jméno, je líto, že v posledních letech získalo navrch „nevánoční“ pojetí Vánoc.

„Je to tak šest let, kdy jsme si naposledy řekli, že uděláme vánoční představení o narození Ježíše, tedy klasický příběh, který se týká křesťanské víry. Od té doby se tu koná zimní vystoupení a zimní party. Programově se vyhýbáme slovu Vánoce, stejně jako celému křesťanskému původu tohoto svátku,“ upozorňuje.

Čtěte také

Co jsou tradiční britské hodnoty?

„Inkluzivní vzdělávání se neustále zdůrazňuje a podporuje. Jinak je tenhle přístup kombinací doporučení od vlády nebo místních úřadů a našeho vlastního rozhodnutí. Naše vedení má asi trochu strach, aby se určitá skupina necítila vyloučená ze školních oslav,“ domnívá se Angelique.

O Vánocích se ve školní výuce nemlčí. Rozebírají se vánoční zvyky v jednotlivých zemích a pouštějí se koledy. Stejně tak se chodí na prohlídky hinduistického kláštera nebo se probírají pravidla, která se dodržují během ramadánu.

„Nejsem přesvědčená o tom, že rozhodnutí zpívat nebo nezpívat vánoční koledy, je klíčové. Moje kamarádka, která je ředitelkou jiné školy, mi říkala, že u nich povinně zpívají koledy každé ráno. Je tohle tradiční britská hodnota? Není tou tradiční hodnotou spíš tolerance a respekt?“ ptá se Sarah, jejíž tatínek byl kněz, a tak Londýňanka připouští, že možná i proto ji náboženský rozměr vánočních svátků poněkud dráždí.

Čtěte také

Když jinde mají betlém a zpívají koledy...

Paní učitelka je ale přesvědčená, že by přidání tradičních vánočních prvků do dětského představení, žádný velký poprask nezpůsobilo. „Myslím, že by se část školní komunity na takovém programu prostě odmítla z náboženských důvodů podílet. To je samozřejmě úplně legitimní. Podle mě by si ale velká většina dětí a rodičů přála návrat a připomínku toho, o čem Vánoce skutečně jsou,“ domnívá se Angelique.

Situace v jednotlivých britských školách, které neprovozuje anglikánská nebo katolická církev, se výrazně liší a v jiných vzdělávacích institucích mají dokonce betlém a koledy tam znějí jako v Česku.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio