Kapitáne, kam s tou lodí? Vezeme ji do poschodí!

Lodní zdviž mezi Odrou a Havolou je už dnes technickým památníkem. Před 80 lety potřebovali konstruktéři k její stavbě pouhých sedm let. Železné monstrum vysoké jako Petřínská rozhledna, které umožnilo překonat 36 metrový výškový rozdíl mezi oběma řekami, spojilo Berlín s Baltem.

Zdymadlo v Niederfinowě je lákavou turistickou atrakcí. Právě do něj vjíždí loď s žáky z berlínské školy. Děti si pochvalují, že je to pěkný, napínavý zážitek.

U kormidla je kapitán Martin Peters: „Absolvuji to minimálně třikrát denně. Když jde vše dobře, tak i šestkrát. Každá jízda je jiná – různé povětrnostní podmínky, různé lodě, jiní hosté, člověk se nikdy nenudí.“

Čtěte také

„Děti to zajímá, ale dospělé taky. Jsou mezi nimi lidé, kteří tu už byli čtyřikrát pětkrát, aby si užili jízdu naším lodním výtahem, protože je to něco zcela výjimečného,“ říká pyšně kapitán Peters.

Bazén ve výtahu


60 metrů vysoká konstrukce je 94 metrů dlouhá a 27 metrů široká, na její stavbu bylo použito 14 tisíc tun oceli a 5 milionů šroubů. Lodní zdviž vyrovnává 36metrový rozdíl mezi Odrou a Havolou, přesun vany s plavidly trvá 5 minut.
Niederfinow je nejstarším funkčním lodním výtahem v Německu, v provozu je od 21. března 1934. Je určen pro lodě maximálně o délce 67 metrů, nový lodní výtah, který se staví v těsném sousedství, umožní průjezd lodím třídy Evropa o délce až 110 metrů. Dosavadní lodní zdviž zůstane technickou památkou.

Zážitek je to opravdu ojedinělý. Jako kdybyste lodí vjeli do bazénu umístěného ve výtahu a pak vás ten výtah vyvezl do výšky 36 metrů. Jízda netrvá ani příliš dlouho a už jsme na druhé straně kanálu.

„Čistý čas jízdy je 5 minut,“ ujímá se mne Jörg Schumacher, který má lodní zdviž v Niederfinowě na starosti. Vydáváme se na detailní prohlídku. „Je to technické umělecké dílo. A až začne fungovat nová zdviž, která se staví vedle, tak tohle tu zůstane jako průmyslový památník.“

Na jeho stavbu se tehdy spotřebovalo 14 tisíc tun oceli. Konstrukce je dlouhá 94 metrů a 60 metrů vysoká. Uvnitř je na lanech zavěšená vana, která váží 4300 tun. Mohou do ní vjíždět lodě o výtlaku až 1200 tun.

„Ve své době to byl největší výtah na světě. Pak byl dlouho největší v Evropě. Teď největší staví Číňané,“ podotýká Jörg Schumacher.

Čtěte také

Bez poruchy slouží dlouhých 80 let

Přicházíme do místnosti, která je srdcem celého zdymadla. Kdyby to tu nefungovalo, nebude fungovat převoz lodí. Obsluhovat motor a generátor je fyzicky velmi náročné. Jsou k tomu zapotřebí speciální klíče. Ten největší měří přes metr.

Lodní zdviž Niederfinow slouží už 80 let

Jörg Schumacher mi popisuje technické zázemí celého výtahu. Většina dílů je ještě původních. Zdviž v Niederfinowě letos oslavila osmdesátiny.

Všichni jsou na unikátní lodní výtah náležitě pyšní: „Za 80 let fungoval bez jakéhokoli většího problému, bez poruchy. Takovou odolnost musí nový lodní výtah teprve prokázat,“ uzavírá Martin Peters.

autor: kls
Spustit audio