Sofijské metro roste díky penězům z EU. Na letiště se Bulhaři prokopali jako první

V bulharské Sofii se jezdí za evropské peníze. Většina z dnešní sítě sofijského metra se totiž postavila za peníze z unijních fondů. A navíc levněji než třeba ve Vídni, v Aténách nebo v Praze. Sofie je navíc jediná z metropolí nových členských zemí Evropské unie, která dokázala dovést svoje metro až na letiště.

Ještě před deseti lety mělo metro v Sofii jen osm stanic na jedné trase a vedlo ze samého středu města na velké sídliště Ljulin. Devět kilometrů podzemní dráhy se stavělo 23 let.

Se vstupem Bulharska do Evropské unie a přílivem peněz z evropských fondů se začaly tunely budovat dosud nevídanou rychlostí. K první lince přibyla druhá a teď se začíná budovat ještě třetí. Dnes má sofijské metro 35 stanic na 40 kilometrech tras.

Čtěte také

Příští stanice: Evropská unie

Než se Bulharsko před 10 lety stalo členem Evropské unie, stavělo se sofijské metro podle jeho generálního ředitele Stojana Bratoeva rychlostí 400 metrů za rok. Dnes se staví průměrně 3 kilometry ročně. To je skoro 8krát rychleji.

Stanice metra na sofijském letišti


Prodloužení první trasy a vybudování základu pro druhou stálo 690 milionů eur. Kilometr tedy vyšel přibližně na 32 milionů, což je v porovnání se 125 miliony za kilometr prodloužení jedné z tras pražského metra záviděníhodné číslo.

„Celá druhá trasa se postavila za peníze z operačního programu doprava z Evropského fondu regionálního rozvoje a Fondu soudržnosti. Za sedm let se vybudovalo 21 kilometrů tratí.“

Aby bylo cestujícím jasné, díky čemu nebo komu se podařilo metro tak rychle rozšířit, dostala jedna z nových stanic jméno, které nesouvisí ani se čtvrtí ani s ulicí, kde je, a nepřipomíná ani žádnou významnou osobnost. Jmenuje se Evropská unie.

Čtěte také

Rozkopaná metropole

V Sofii už se staví třetí trasa metra. Opět s využitím unijních peněz. Za dva roky už má mít celá síť délku 52 kilometrů se 47 stanicemi.

Obyvatelům bulharské metropole rozkopané ulice nevadí. Metro jim za to stojí

Práce na nové trase se nezastavily ani v zimě, kdy Bulharsko čelilo sněhové kalamitě. S generálním ředitelem sofijského metra Stojanem Bratoevem jsme stáli nad velkou jámou uprostřed Sofie, kde bude přestupní stanice linek 2 a 3.

Většina metra se v Sofii staví z povrchu. Nejdřív se vyhloubí díra pro technické instalace, vybetonují se stěny a strop a ve stavbě se pokračuje pod zemí, když už je provoz na povrchu nad tunelem zase normální.

Čtěte také

Rychle a spolehlivě


Sofie jako první z postkomunistických zemí dokázala postavit metro až na letiště. Z centra to trvá necelou půlhodinu.

Obyvatelé bulharské metropole dočasně rozkopané ulice snášejí klidně, protože věří, že se metrem zase dostanou o kus dál.

„Mnohem rychleji se dostanu z jednoho místa na jiné. Mám výhodu, že bydlím blízko stanice,“ pochvaluje si paní Svetla. Stejně jako ona považuje metro za velmi výhodný dopravní prostředek i další z cestujících Konstantin. Ulice Sofie už totiž přestávají stačit mase aut, která jimi jezdí.

Východní brána pevnosti Serdica odkryté při výstavbě stejnojmenné stanice metra v bulharské Sofii
autor: pan
Spustit audio