Stará škodovka turistům nabízí autentickou Bratislavu

Když přijedete do Bratislavy jako turista, zákonitě vás to potáhne do historického centra. Je malé, ale hezké. Vědí to i prodejci suvenýrů a turističtí průvodci, kterých je tu snad až příliš. Na rovinu řečeno, těch pár uliček a bratislavský hrad zvládnete projít i bez průvodce, a to za pár desítek minut. Zavedená turistická klišé se rozhodli rozbít dva mladí podnikavci. Vozí zahraniční návštěvníky po městě starou škodovkou a ukazují jim zákoutí, která se do bedekrů nedostanou.

Peter Chrenka je výrazně mladší než auto, které řídí. Starou škodovku po dědečkovi má pevně v paži a za dva roky s ní provezl už pěkných pár turistů.

„Má grády,“ pochvaluje si svůj vůz. „Je to 110, a když se podíváš na tachometr, co vidíš?“ ptá se mě. 160 – a nechci tomu ani věřit, kroutím nad tachometrem hlavou.

Nápad vozit turisty po Bratislavě a ukázat jim skutečnou tvář města bez pozlátka a kýčovitých suvenýrů vznikl asi před dvěma lety. Peter se svým bratrem berou turisty tam, kam je zavedené cestovní kanceláře zaručeně nevezmou.

Právě jsme vjeli na Petržalku. Jde o skutečnou betonovou džungli, město pro 80 tisíc lidí na pravém břehu Dunaje. „Domy, které tu v 70. a 80. letech byly postaveny, měly ubytovat přibližně 80 tisíc lidí. Teď už tu žije asi 130 tisíc lidí,“ opravuje mě Peter.

Agentura usiluje o autenticitu

„Nabízíme alternativu k tradičnímu turismu,“ vysvětluje podstatu své činnosti. „Na obvyklých prohlídkách průvodci už dlouhé roky opakují stále to samé. V tom, co děláme my, je autenticita. Nejen v autě, ale i v našem celkovém přístupu. Snažíme se, aby turisté viděli, jak žijeme. Některé turisty už jsem vzal i k sobě domů.“

Zbytky někdejší první a poslední stanice bratislavského metra na kraji města

Jednou ze zastávek na trase je i betonová ruina, zbytky někdejší první a poslední stanice bratislavského metra na kraji města. Betonový tunel je zarostlý vysokou trávou.

Bratři Chrenkové trefili do černého. Jejich webové stránky se plní nadšenými komentáři zahraničních turistů, kteří už se s nimi škodovkou svezli. Nepřekáží jim ani celkem vysoká cena za projížďku. Dvouhodinová verze je za 25 eur na osobu, čtyřhodinová skoro za 40 eur.

Mezi cizinci je o retro zájem

Ve Škodě 110 to voní patinou – trochu benzínem, trochu olejem, trochu starými plasty. V autě nechybí ani stará padesátikoruna s obrázkem Bratislavy. „Pochází z konce 80. let,“ říká Peter. „Kromě ní tu máme i dvacetikorunu z konce 40. let.“

O projížďky stařičkou škodovkou je zájem

Agentura bratří Chrenků toho má v repertoáru mnohem víc. Příležitostně nabízí turistům i návštěvy vesnických hospod nebo výlety na střední Slovensko.

Každý, kdo vyleze z jejich škodovky, dostane nakonec tatranku a kofolu nebo vineu, aby si cizinci staré časy vychutnali opravdu všemi smysly. Retro je zatím na Slovensku celkem neobjevený žánr, cizinci se tu po něm však můžou utlouct.


Zvětšit mapu: Bratislava

autor: vob
Spustit audio