Tohle byste v USA nečekali. V Lafayette mluví francouzsky a hrají na harmoniku

Francouzské názvy, příjmení a hudba, ve které mají kromě francouzštiny hlavní slovo housle a harmonika. Zdálo by se, že musíme být ve Francii. Město Lafayette leží v USA, v jihozápadní Louisianě. I po staletí tam přetrvává originální kultura, kterou přivezli původně francouzští obyvatelé z Kanady. O Lafayette se po právu říká, že je centrem země Kajunů. Právě tam a na přilehlém venkově jich dnes žije podle odhadů okolo 700 tisíc.

Vcházím do dřevěného domku z konce 18. století, který kdysi patřil kajunskému truhláři. Po dvou místnostech se povalují kusy dřeva a nářadí, v rohu stojí houpací kůň.

Skromně zařízený dům ve skanzenu na okraji Lafayette si se mnou prohlíží asi desítka turistů hovořících francouzsky. Jednou z nich je Monieque Lavoieová, která přijela s manželem z kanadského Québecu: „Je to tu zajímavé. Mnoho lidí s námi chce mluvit francouzsky.“

Čtěte také

Devět kajunských domů dostalo původní podobu

Dobově oblečení průvodci jsou na podobné návštěvy zvyklí. Kanaďané i Francouzi sem jezdí pátrat po své historii často, podotýká manažerka muzea Charissa Helluinová: „Máme tu devět kajunských domů, které jsme zrenovovali do původní podoby. Vytvořili jsme vesnici nazvanou Vermilionville, což byl název osady, která se rozrostla do dnešního Lafayette.“

Několik dřevěných domků tu zrekonstruovali do původního stavu

Právě z území dnešní Kanady přijeli do Louisiany v roce 1765 první dvě stovky Kajunů, a to poté, co jimi obývané území dobyli Angličané. Louisiana jim byla blízká jazykem a katolictvím a nové přistěhovalce přijala.

V parku prorostlém zelení stojí domy přadleny, rybáře, farmáře, kostel i škola. Zahrady jsou plné zeleniny a bylin, na stolech je prostřeno a ve škole se právě koná lekce hudby. Kajunská muzika zydeco je poznávacím znamením této v USA oficiálně uznané etnické menšiny.

Potřebujete jen jeden akord a pět not

„V zydecu potřebujete jen jeden akord, pět nebo méně not a velkou roli hraje blues,“ vysvětluje charismatický houslista D'Jalma Garnier. „Tuhle hudbu poslouchali i černoši, kteří milovali blues. Ve sčítání lidu z roku 1810 se dočteme, že v této oblasti žilo 21 % Kajunů, ale také 31 % svobodných lidí afrického původu a 48 % otroků,“ dodává.

Pan D'Jalma je Afroameričan. A i když se narodil v New Orleans, přestěhoval se zpět ke Kajunům, odkud pochází jeho rodina.

V zydecu potřebujete jen jeden akord, pět nebo méně not a velkou roli hraje blues

Podobných případů není málo. Louisiana prožívá velký návrat Kajunů na kulturní scéně – v podobě hudebních festivalů, oslav masopustu nebo velkého množství vydávaných knih a kuchařek.

Stále více lidí tu mluví francouzsky

„Kajunská kultura je velmi živá a i mladá generace je velmi aktivní v uchovávání tradic a vědomí svých předků,“ říká manažerka skanzenu Charissa, která má kajunský původ. Podle ní chce stále více lidí mluvit francouzsky.

Stejnou řečí zve k tanci také kapela, která hraje v sále skanzenu každou neděli odpoledne. Taneční plocha je plná. Převažují sice starší páry, ale jejich energii jim závidím. Pozoruji je a musím uznat, že přesně vědí, jak se na tuhle rytmickou a snad nikdy nekončící melodii hýbat.

Asi nebude náhoda, že nejznámější kajunská fráze je Laissez les bons temps rouler, česky Užívejme si života.

Spustit audio