Washingtonští staromilci nechtějí české tramvaje

„Ententýky, dva špalíky, čert vyletěl z elektriky!“ praví česká dětská říkanka. Ve Washingtonu to naopak tak trochu vypadá, že české tramvaje přiměly některé milovníky starého Washingtonu, aby vyletěli jako čertíci z krabičky. Ptáte se proč?

„5. květen 2010 je dnem, kdy poprvé představujeme tramvaj, která bude jezdi po ulicích Washingtonu DC,“ říká mladý a charizmatický starosta americké metropole Adrian Fenty. Ostré a už dost horké slunce washingtonského jara se od jeho perfektně vyholené lebky odráží skoro stejně působivě jako od nablýskané tramvajové soupravy v pozadí. Jmenuje se TRIO a byla vyrobena v ostravské firmě Inekon. Tedy ta souprava.

„Je to určitě historický okamžik,“ přesvědčuje starosta Fenty novináře. Washingtoňané prý čekají na tramvaje už celá léta. Zmizely z ulic v roce 1962, kdy veškerou povrchovou dopravu převzaly autobusy a samozřejmě auta. Teď je chce radnice do ulic vrátit.

České tramvaje si však popravdě řečeno ve Washingtonu jen tak brzo nezacinkají. A nebude se jich tady v dohledné době prohánět až tolik. „Měly by to být tři tramvaje. Jejich provoz by měl být zahájen v roce 2012. Během roku 2011 potřebují dobudovat logistický doplněk k tramvajové trati,“ vysvětluje Daniel Koštoval, zástupce velvyslance České republiky ve Spojených státech.

Plány na obnovení tramvajové dopravy totiž v městě nad Potomacem trošku drhnou. A nejde jen o nedostatek financí, jak by se v dnešní těžké době dalo čekat. „Nic si nenaplánovali, neprostudovali žádné alternativy pohonu tramvají jinak, než z trolejí zavěšených nad vozovkou,“ vysvětluje s nezastíraným rozhořčením George Clark, předseda organizace zvané Výbor 100. Ta je jakousi washingtonskou obdobou Klubu za starou Prahu.

Tramvaj TRIO vystavená ve Washingtonu

Právě troleje, které české tramvaje potřebují, jsou kamenem úrazu. A konzervativní milovníci Washingtonu se jim úporně a zatím docela úspěšně brání všemi právními prostředky. „Nechceme nad hlavou dráty. Je proti tomu zákon a Washington je město krásných výhledů,“ doplnil George Clark.

A zde mu musím dát za pravdu hned dvakrát. Narozdíl od jiných amerických měst nemá metropole mrakodrapy. Výhledy z mnoha míst na Capitol, Bílý dům nebo Washingtonův i Lincolnův památník jsou opravdu krásné. A ve velké části centra včetně historického Georgetownu opravdu platí od roku 1889 federální zákaz jakéhokoli elektrického vedení nad hlavami chodců.

Ptám se proto přímo starosty Washingtonu Fentyho: Není snad tohle vážný problém? „Nebude to nic, co by se nedalo vyřešit,“ konejší starosta. Počítá s kompromisním řešením. Tramvaje předělají na hybridy, které budou na citlivých místech poháněné bateriemi nebo jinou technologií přenosu energie ze země. Jenže zatím jsou soupravy z České republiky poháněné čistě proudem z trolejí.

<object width="660" height="405"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/JnbJJ3YfcKw&hl=cs_CZ&fs=1&color1=0x2b405b&color2=0x6b8ab6&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/JnbJJ3YfcKw&hl=cs_CZ&fs=1&color1=0x2b405b&color2=0x6b8ab6&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="660" height="405"></embed></object>

George Clark z Výboru 100 přitom považuje příslib hybridních tramvají za plané řeči. „Nevím, proč bychom měli přepravovat obyvatele našeho města starou technologií. Existují už jiné, moderní,“ říká předseda Clark a já cítím, že se dotýká trochu nelichotivě právě českých tramvají. I když troleje mají, pokud vím, ve většině evropských měst, kde elektrika jezdí, tady jsme ve Washingtonu a jak se říká Vox populi, vox Dei – hlas lidu, hlas boží. Vyrážím tedy do ulic.

Myslím, že nemusíte ani umět anglicky, abyste vycítili, že odpověď nahodile oslovených Washingtoňanů je jednoznačně kladná. Roger dokonce ještě pamatuje doby, kdy se tramvají ve Washingtonu mohl svézt. „Pro kluka obrovská zkušenost. Mnohem lepší než autobus a taky provoz byl úspornější,“ tvrdí.

Odpovědi z ulice nejsou statisticky vypovídající, ale odrážejí přinejmenším výsledek internetového hlasování čtenářů deníku Washington Post. Troleje u nich jednoznačně vyhrály nad nějakou variantou podzemního vedení proudu. Proti zavedení tramvají jako takových byl jen každý pátý hlas.

Odhaduji, že za nějakou dobu se budou opravdu tramvaje v ulicích Washingtonu prohánět. Jestli to budou právě ty, které známe z českých, moravských i slezských měst, za to bych ruku do ohně nedal. Ale to je asi místním koneckonců šuma fuk. Milovníci starého Washingtonu, ať si skáčou jako čerti z krabičky, ať se durdí. Američané se chtějí zase jednou svézt elektrikou.

<iframe width="680" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.cz/?ie=UTF8&amp;t=h&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ll=38.899316,-77.02652&amp;spn=0.046758,0.11673&amp;z=13&amp;output=embed">mapa</iframe><br /><small><a href="http://maps.google.cz/?ie=UTF8&amp;t=h&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ll=38.899316,-77.02652&amp;spn=0.046758,0.11673&amp;z=13&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">Zvětšit mapu: Washington</a></small>
autor: vpo
Spustit audio