Po fiasku s italskými elektrobusy Praha zkouší polský midibus na baterky

15. listopad 2012

Praha opět experimentuje s ekologickými elektrobusy v centru. Po neúspěšném pokusu s italskými minibusy, které hlavní město nedávno vrátilo kvůli častým poruchám, by mohly do ulic - tentokrát mezi Mariánským náměstím a Těšnovem - vyjet polské elektrické midibusy. První zkoušky s předváděcí jízdou po Starém Městě se zúčastnila také redaktorka Evelyna Kulíšková.

Provozní hluk elekrobusu Solaris přeslechnete i v polohlasném hovoru cestujících. Neprodukuje ani žádné splodiny nebo zápach a pro úzké uličky v centru Prahy je tento osmimetrový vůz, který je navíc oproti běžným autobusům o celých 15 centrimetrů užší, takřka dokonalý. Složitější by to mohlo být jen s jeho dobíjením.

Schéma trasy

„Znamenalo by to vozidlo buď průběžně nabíjet, že by na konečných bylo zařízení s indukčním nabíjením. Nebo je tu možnost induktivního nabíjení na konečných pravidelně. To znamená jenom po dobu staničení toho vozidla. Stačilo by to na oživení baterií a v podstatě by takto mohlo jezdit celou dobu," popsal možné způsoby český ředitel dodavatelské firmy Jaromír Ručka s tím, že kdyby měla Praha trolejbusy, přibyla by další možnost dobíjení polského elektrobusu.

Právě ten Praha testuje, aby zjistila, jestli by v budoucnu mohl nahradit poruchové italské vozy, které dříve jezdily na dvou ze tří plánovaných elektrobusových linek v centru.

zkušební jízda

V roce 2003 už vyjela první midibusová linka kolem Apolináře, linka 291. Linka k nemocnici Pod Petřinem byla druhá z toho projektu a zbývá ještě jedna linka, která by měla spojit právě lokalitu Mariánského náměstí s oblastí Těšnova, na které by samozřejmě tyto vozy byly velice výhodné, ta trasa na to byla projektována. Bohužel tolik vozidel nikdo zatím nebyl schopen dodat. Provozní náklady v době, kdy se to zpracovávalo, byly samozřejmě velmi vysoké. Uvidíme, jak se bude vyvíjet situace s tímto vozidlem, ale ty peníze v tom budou hrát základní roli," vysvětlil šéf Ropidu Pavel Procházka.

Stejně to vidí i náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek z ODS. Elektrobusy jsou podle něj do budoucna pro Prahu sice jediným, ale současně velmi nákladným řešením.

Budeme počítat s tím, co nám umožní rozpočet. Nákup elektrobusu je srovnatelný s normálním autobusem. Tam problém není. Problém je při provozování eletrobusu, protože tam ten nárůst je skutečně relativně hodně vysoký a my musíme počítat s tím, kolik stojí zdraví obyvatel, kolik můžeme pustit prostředků do toho, abychom provozovali podstatně dražší, ale podstatně ekologičtější dopravu."

interiér

Ročně by tak Praha musela na provoz elektrobusu věnovat o 15 až 20 milionů více. A k tomu letos podle radního Noska s největší pravděpodobností nedojde.

„Minimálně z toho důvodu, že počkáme na praktické zkušenosti kolegů z jiných měst, kde tyto autobusy začínají jezdit. Zda jsou reálně provozuschopné, zda nejsou poruchové."

Elektrobusu Solaris stačí jedna hodina nabíjení ze zásuvky k tomu, aby ujel až se 60 cestujícími kolem 130 kilometrů. Koupi tohoto ekovozu zvažuje celkem 36 evropských měst včetně některých metropolí. Kromě Prahy jej tak zkouší i polská Varšava nebo německý Berlín.

autor: eku
Spustit audio